KLASSISK - Interviews, portrætter og features om klassisk musik og opera
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017 Magasinet KLASSISK logo
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017
Magasinet KLASSISK logo

ARTIKLER (UDDRAG)

»Man klipper ikke i ‘Parsifal’, hvorfor så i Rossini?« | Interview Riccardo Muti

Riccardo Muti er blandt de sidste af den gamle maestroskole. Han holder arven fra Toscanini i hævd, afskyr at blive påduttet den autentiske bølges dogmer og finder sig ikke i nævenyttige operainstruktører. Citronen kunne godt presses mere, men Muti holder sig til nogle få toporkestre.

Her er Oslo størst i verden | Reportage fra Ultima 2016

Ultima-festivalen for samtidsmusik har udviklet sig til verdens største af sin art. Den foregår i Oslo, hvor musiklivet samarbejder om at gøre byen kendt for andet end fjeld og fjord. Det har også skaffet Ultima noget, som det klassiske musikliv ellers mangler: et ungt publikum.

Når violinsonaten er mørkerød | Interview Anne Sophie Andersen

Violinist og komponist Anne Sophie Andersen er synæstetiker. Hun oplever musik i farver og former og vil gerne lukke publikum ind i sin verden.

Opera skal ramme direkte i solar plexus | Interview Peter Lodahl

Peter Lodahl er det seneste trumfkort, der forlader Den Kgl. Operas solistensemble. KLASSISK følger ham til prøve på ‘La bohème’, få dage før nyheden om hans karriereskift slipper ud.

Vinterens uropførelser | Rune Glerup & Jesper Koch

Rune Glerup har døbt sit største værk til dato ‘symfoni’, fordi det ikke er en poetisk titel, og Jesper Koch finder langt større kreativ energi i ulykke end i eufori.

Russisk opera med forhindringer | Komponistportræt Modest Musorgskij

Modest Musorgskij var en ener med sine helt egne tanker om, hvordan en opera skulle lyde, og hans største værk blev senere ‘forbedret’ af adskillige kolleger, som troede, at de vidste bedre. I dag tror vi mere på manden selv, når hans opera ‘Boris Godunov’ står på plakaten.

Nordiske dirigenter invaderer BBC

Inden for de sidste par år har nordiske dirigenter sat sig på centrale poster i britiske symfoniorkestre. Til september melder Thomas Dausgaard sig også under BBCʼs faner, når han bliver chefdirigent for BBC Scottish Symphony Orchestra. Andrew Mellor har sat sig for finde ud af, hvorfor de skandinaviske musikere er så populære.

Virtuos i den sande betydning | Interview Marc-André Hamelin

Marc-André Hamelins fingerfærdighed og overblik har stemplet ham som virtuos. Først red han på bølgen af kritikerroserne, nu er han ærlig talt lidt træt af arrangørernes automatreaktion. Men har hans pianistiske bedrifter overhovedet grænser?

»Wagners operaer er meget elastiske« | Interview Alexander Vedernikov

I september opfører Odense Symfoniorkester tredje del af Wagners mastodontværk “Ringen” uden kulisser og kostumer. For orkestrets russiske chefdirigent Alexander Vedernikov er der ikke den store forskel på at opføre værket i koncertsalen og i operaen, så længe sangerne ikke står stille.

Interview: Andreas Brantelid
»De klange giver én kuldegysninger«

Andreas Brantelid tænker sit liv i perioder, og lige nu trænger han til at fordybe sig i sit instrument. Sommeren skal gå med en krævende udfordring af Kodály. Et værk, han stadig kæmper med.

ANNONCER

Mogens Dahl Koncertsal