Magasinet KLASSISK logo
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

Når violinsonaten er mørkerød | Interview Anne Sophie Andersen

28/10-16
Når violinsonaten er mørkerød | Interview Anne Sophie Andersen | Magasinet KLASSISK

Violinist og komponist Anne Sophie Andersen er synæstetiker. Hun oplever musik i farver og former og vil gerne lukke publikum ind i sin verden.

Af Malene Wichmann

Når Anne Sophie Andersen fortæller om en violinsonate af Johann Sebastian Bach, er der mange farver i spil. Bachs solosonate i g-mol oplever hun som en bygning med en rød grundfarve. Dens rolige linjer stammer fra musikkens ro, og dens fremherskende farve skyldes, at hun oplever tonearten som mørkerød. Men der er også mørkeblåt – for mørkeblå er farven for én af musikkens andre fremherskende akkorder.

Tyk og tynd musik
Anne Sophie Andersen er oprindeligt fra Aarhus, men er nu bosat i New York, hvor hun er i gang med en amerikansk Doctor of Musical Arts-uddannelse på Stony Brook University, hvor hun har lavet et projekt om synæstesi.
Hun er selv synæstetiker og blev nysgerrig på, hvilken forskning der fandtes på feltet. Samtidig finder hun det spændende at forsøge at sætte ord på musikeres oplevelse af musik, og hun vil gerne introducere synæstesien til publikum. Hun tror, at det kan give publikum en anden indgang til klassisk og ny kompositionsmusik at tænke mere i farver og former.

»Ikke-musikere opfatter mest musikken som en slags ophobning af klang, men ved at vise dem hvad jeg oplever, håber jeg at kunne give dem nogle anderledes musikoplevelser«

Anne Sophie Andersens arbejde med synæstesi er mere en kunstnerisk udforskning af feltet, end det er egentlig forskning. Men i forbindelse med sit arbejde har hun dog læst grundigt op på den eksisterende litteratur om musik og synæstesi.
»Det mest almindelige er at se former«, forklarer hun.
»Vi er mange, der intuitivt oplever en rumlighed i musikken. Det er også meget normalt at opleve henholdsvis høje og lave toner som højt eller lavt placeret i rummet. Dynamik oplever man også ofte intuitivt. Hvis man ser værket som en streg, så ser man ofte store dynamiske udladninger som en tyk streg, og svage piano-nuancer som en tynd streg. På samme måde med teksturen: En mere udvisket tekstur repræsenterer en mindre artikuleret musik. Mange mennesker opererer med den type visuelle paralleller«.
For Anne Sophie Andersen selv har de synæstetiske oplevelser dog en endnu mere vidtrækkende karakter.
»Jeg ser farver og billeder og forbinder akkorderne med særlige farvetoner. For eksempel har jeg …



MAGASINET KLASSISK NR. 43 | NOV. 2016 - JAN. 2017 LÆS HELE ARTIKLEN I
KLASSISK NR. 43

FLERE MAGASINARTIKLER

»Jeg har noget at fortælle, men vil helst ikke« | Interview Allan Gravgaard Madsen | Magasinet KLASSISK

»Jeg har noget at fortælle, men vil helst ikke« | Interview Allan Gravgaard Madsen

Hvis det var muligt, ville Allan Gravgaard Madsen stoppe med at komponere, men musikken bliver hele tiden ved med at pible frem.

Interview: Nightingale String Quartet<br>Under huden på Langgaard | Magasinet KLASSISK

Interview: Nightingale String Quartet
Under huden på Langgaard

KLASSISK møder de fire unge kvinder, der løfter Rued Langgaards strygekvartetter ud af glemslen og giver dem nyt liv. Nightingale String Quartet er aktuelle med sidste del af deres Langgaard-trilogi.

NYHEDER

Ny chefdirigent til Wiens Staatsoper er fundet | Magasinet KLASSISK nyhed

Ny chefdirigent til Wiens Staatsoper er fundet

Stillingen er en af operaverdenens mest prestigefyldte og historisk set den måske mest omtumlede.

NYHEDSBREV

Bestil nyhedsbrev | KLASSISK

Bestil vores nyhedsbrev

Hold dig ajour med det nyeste inden for opera og klassisk musik. Modtag vores gratis nyhedsbrev, der bliver udsendt ca. to gange om måneden.

ANMELDELSER

Poul Rovsing Olsen: Sange Hetna Regitze Bruun (mezzosopran) og Kristoffer Hyldig (klaver) Dacapo 8.226078 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Fjollede ordspil og erotisk poesi

Der er ekstrem forskel på de par håndfulde lyrikere, Rovsing Olsen lægger toner på.

ANNONCER

Klassiske dage 2017

Mogens Dahl Koncertsal