Magasinet KLASSISK logo
Wagner i Leipzig | Oper Leipzig 2017
Magasinet KLASSISK logo

MAGASINARTIKEL (UDDRAG)

Sovjetsolisten der fik et reality check | Interview Vadim Gluzman

10/02-17
Sovjetsolisten der fik et reality check | Interview Vadim Gluzman | Magasinet KLASSISK

Vadim Gluzman er et produkt af 80’ernes sovjetiske musikprogram. Et stjernedyrkende system, hvor alt handlede om priser og konkurrencer – og meget lidt om musik.

Af Michael Bo

Vadim synes ikke, han har det let. Det har han sikkert heller ikke. Til gengæld har han udviklet en tør humor til ligesom at tage det værste.
Han boede i bådhuset ved kunstmuseet Louisiana i de dage, han spillede der i november. Jeg spørger, høfligt, søgende, indledende, til, om han har udsigt ud over Øresund. En isbryder i journalist-lingo.
»Nej«, siger han, men hov, det har han, protesterer Louisianas musikchef.
Vadim sukker.
»Ja-ja«, siger han.
»Måske. Hvis jeg står på tæer ude på badeværelset, har jeg måske«.

»Det handlede aldrig om, hvordan du spillede Schubert, men hvor mange priser du havde vundet for det – priser var det ultimative mål«
Vadim Gluzman

Han mener det ikke så alvorligt. Han lyder mere som en, der aldrig har følt, at han rigtig fortjente en udsigt over Øresund. Og at det egentlig er okay. At ting bare er, som de er.

Et slavisk livssyn
Han er israeler af nationalitet og bor halvdelen af året i Chicago, men tag ikke fejl: Vadim Gluzman er slav. Han blev født i Ukraine og studerede og boede i Riga i Letland. I 1990, så snart de kunne komme til det efter unionens sammenbrud, forlod han Sovjet med sine forældre, men hans livssyn er slavisk. Også hans mådelige forventninger til livet, bevidstheden om at der ikke findes sådan noget som en gratis frokost. I hvert fald er melankolien slavisk, galgenhumoren er snarere jødisk.
Gluzman er en af tidens store violinister, men der er intet flashy over ham. Pressen har gjort meget ud af, at han, den halv-flashy Vadim Repin og den totalt og uforbedreligt flashy Maxim Vengerov …


Gluzman live
- 2. og 3. marts spiller han Prokofievs 1. Violinkoncert og Ravels ‘Tzigane’ sammen med Odense Symfoniorkester og deres chefdirigent Alexander Vedernikov.
(Vadim Gluzman har meldt afbud)


MAGASINET KLASSISK NR. 44 | FEB. - APR. 2017 LÆS HELE ARTIKLEN I
KLASSISK NR. 44

FLERE MAGASINARTIKLER

»Jeg har noget at fortælle, men vil helst ikke« | Interview Allan Gravgaard Madsen | Magasinet KLASSISK

»Jeg har noget at fortælle, men vil helst ikke« | Interview Allan Gravgaard Madsen

Hvis det var muligt, ville Allan Gravgaard Madsen stoppe med at komponere, men musikken bliver hele tiden ved med at pible frem.

Interview: Roberto Alagna<br>»JEG DØR, DEN DAG JEG IKKE LÆNGERE HAR SANGEN I MIT LIV« | Magasinet KLASSISK

Interview: Roberto Alagna
»JEG DØR, DEN DAG JEG IKKE LÆNGERE HAR SANGEN I MIT LIV«

Hos ROBERTO ALAGNA rimer hjerte på smerte og musik altid på passion. Han er sydlandsk charmetenor til fingerspidserne, elsker både de store operaer og den folkelige sang, og brænder i disse år for ny musikdramatik.

NYHEDER

Live-stream: The Queen Sonja International Music Competition 2017 | Magasinet KLASSISK nyhed

Live-stream: The Queen Sonja International Music Competition 2017

Hvis du er vaks ved havelågen, er der mulighed for at følge med i 2. dagens deltagere i Dronning Sonjas internationale musikkonkurrence, som starter kl. 11.00.

KONKURRENCE

Konkurrence | Magasinet KLASSISK

Skriv et læserbrev og vind ny bog om Brahms

Er der en artikel, som har overrasket dig, en anmeldelse du er fløjtende uenig i, eller er du irriteret over leveringen af magasinet? Send dit læserbrev og deltag i lodtrækningen.

ANMELDELSER

Poul Rovsing Olsen: Sange Hetna Regitze Bruun (mezzosopran) og Kristoffer Hyldig (klaver) Dacapo 8.226078 | Magasinet KLASSISK anmeldelse

Fjollede ordspil og erotisk poesi

Der er ekstrem forskel på de par håndfulde lyrikere, Rovsing Olsen lægger toner på.

ANNONCER

Klassiske dage 2017

Tivoli Sommerklassisk 2017