Anmeldelse

En glemt Hamlet-opera

Faccio: Hamlet | Pavel Cernoch, Iulia Maria Dan, Dshamilja Kaiser, Claudio Sgura m.fl., Prag Filharmoniske Kor, Wiener Symfonikerne, dir. Paulo Carignani, iscen. Olivier Tambosi | C Major 740608

★★★★★

Shakespeares ‘Hamlet’ er berygtet for sit vanskelige forhold til operascenen, og nylige begivenheder har atter bragt spørgsmålet til torvs: Er det muligt at gøre, hvad både Wagner og Verdi mislykkedes med og skabe en overbevisende operaudgave af det “danske” skuespil?
Det besvarede den australske komponist Brett Dean, hvis nye opera ‘Hamlet’ blev iscenesat i sommer ved Glyndebourne og var sprængfuld af originalitet og indsigt. Deans stykke formåede at rumme både operamæssig og dramatisk vid. Og det samme gør dette for længst glemte værk, der så dagens lys i 1865 i Genova og var skrevet af en komponist, der var 27 år yngre end Verdi, nemlig Franco Faccio.
Faccios ‘Amleto’ var uheldsramt. Den blev glemt, efter den blev overført til La Scala i 1871, hvor en slem opførelse sønderskød den, da tenoren i titelrollen mistede stemmen, men alligevel fortsatte. I 2002 opdagede den amerikanske dirigent og komponist Anthony Barrese partituret og påbegyndte en rekonstruktion. Først blev operaen opført i Albuquerque, New Mexico, i 2014, og to år efter fulgte denne opsætning ved …
Andrew Mellor

LÆS HELE ANMELDELSEN I KLASSISK NR. 47

Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE ANMELDELSER