Anmeldelse | Anmeldelse

Korngold: Die Tote Stadt

Korngold: Die Tote Stadt
Klaus Florian Vogt, Camilla Nylund, Markus Eiche, Sari Nordqvist, Kaisa Ranta, Melis Jaatinen m.fl., Den Finske Nationalopera, dir. Mikko Franck, iscen. Kasper Holten.
Opus Arte OA1121D

★★★★★

Forløsende og foruroligende

Operaen ‘Die tote Stadt’ er genfunden fressen for enhver instruktør, der inderligt gerne beskæftiger sig med menneskets psyke i alle nuancer. En sådan instruktør er Kasper Holten, der har ‘Die tote Stadt’ oppe på den finske nationalopera og har skabt en radikal anderledes og overrumplende logisk udgave, som på smukkeste vis forløser de mange lag i operaens dramaturgi. En på én gang forløsende og foruroligende udgave.
Hovedpersonen Paul har mistet og vil ikke give slip på sin Marie. Overdrivelse fremmer ofte forståelsen, og det er, hvad Kasper Holten gør, når han lader iscenesætteren Es Devlin skabe et kolossalt mausoleum fra scenegulv til loft fyldt med små Marie-portrætter og en stor opredt dobbeltseng midt i det hele – stedet for kærlighed og for drømme / mareridt.
Den finske sopran Camilla Nylund rammer plet som den lettere overfladiske kopi af Marie, og hun synger ikke mindst de lyriske passager med en skøn varme og smidighed. Dirigenten Mikko Franck når ind i alle krinkelkroge af Korngolds partitur samtidig med, at han dirigerer dramatisk medrivende og med den store lyd, som man også kender fra Korngolds senere Hollywood-filmmusik. Alt går op i en højere enhed i denne opsætning.
Steen Chr. Steensen

LÆS HELE ANMELDELSEN I KLASSISK NR. 32

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE ANMELDELSER