Anmeldelse

Wagner: Valkyrien

Wagner: Valkyrien
Simon O’Neill, John Tomlinson, Vitalij Kowaljow, Waltraud Meier, Nina Stemme, Ekaterina Gubanova, Teatro alla Scala, dir. Daniel Barenboim, iscen. Guy Cassiers.
Arthaus Musik 101694

★★★★★

Gesamtkunst på et højt plan

Billede, teater og musik balancerer hinanden i denne udgave af Wagners ‘Valkyrien’ – en co-produktion fra 2010 mellem Staatsoper Berlin og La Scala-operaen i Milano. Guy Cassiers har godt greb om denne historie, hvor natur og civilisation, guder og mennesker, moral og utugt konfronteres, skaber konflikter og fører til død og forbandelse. Et af de visuelle højdepunkter er animationen af en hesteskulpturgruppe i langsom bevægelse, spøgelsesagtige, som var Michael Kvium på spil.
Helt i særklasse er de erfarne sopraner Waltraud Meier og Nina Stemme som henholdsvis Sieglinde og Brünnhilde. De forstår begge at disponere, så der både er dramatiske højdepunkter og smukt fraserede passager, som gør netop ‘Valkyrien’ til den lyriske af de fire operaer i ‘Nibelungens Ring’ – en kæmpemæssig hyldest til kærligheden. Den fuldendte balance opstår, når Daniel Barenboim dirigerer. Han kender sit Wagner-partitur ud og ind, og han tilfører det her i sin modne alder endnu mere kraft, vitalitet, lydhørhed og timing. Det er en blanding af perfektion og eksperimenteren, der lyder fra orkestergraven, og det passer præcis til det, der sker på scenen. Gesamtkunst på et højt plan.
Steen Chr. Steensen

LÆS HELE ANMELDELSEN I KLASSISK NR. 32

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE ANMELDELSER