Artikel

Alt han synger bliver til guld | Interview Bryn Terfel

Bryn Terfel kan give liv til operaroller i den ellers stive koncertsal, sidde og småfnise over sin rolle, inden han er nået ind på teaterscenen. I november synger den verdensberømte basbaryton Wagner i København og Aalborg.

Af Andrew Mellor, Liverpool

Tusindvis af musikere markerer 200-året for Verdi og Wagner i år, men ingen af dem kommer i nærheden af, hvordan Bryn Terfel fejrer de to jubilarer. Den walisiske basbaryton startede året i det berømte operahus La Scala som Falstaff i Verdis opera af samme navn, straks derefter fulgte titelrollen i Wagners ’Den flyvende hollænder’, ligeledes på La Scala. Andre nulevende operasangere ville næppe kunne klare denne bedrift indenfor så kort et tidsrum på et hvilket som helst operahus, og slet ikke på La Scala.

Og andre operasangere ville næppe modtage ligeså gode anmeldelser. Terfels Falstaff blev i The Daily Telegraph omtalt som »en mesterlig opvisning i ubesværet komisk virtuositet«, mens hans Hollænder ifølge websitet The Opera Critic var en triumf. Når Bryn Terfel i dag ser tilbage på indsatsen på La Scala, er den »én af de mest utrolige oplevelser i min karriere«, siger han og taler som altid storsmilende, drenget og med tydelig walisisk accent.

»Du sidder i makeup-rummet i en time, hvor du langsomt bliver transformeret om til denne vidunderlige, fede ridder, og du begynder så småt at fnise hele tiden«

Bryn Terfel, basbaryton

Live på tv uden prøvetid
Men det var bare begyndelsen. Seks måneder efter La Scala ankom Terfel med fly fra Boston til London midt i juli, og kørte direkte fra lufthavnen til Royal Albert Hall for at synge Wotan i Daniel Barenboims opførelse af Wagners ’Valkyrien’ ved The Proms. Orkesterprøven kunne han ikke nå, så det var direkte ind til koncert med 6000 publikummere og live-transmission ud til hele verden. Det var heller ikke uden dramatik, ikke mindst udspillede en heftig diskussion mellem Barenboim og koncertmesteren sig for åben skærm og med publikum på.

»Sindene kogte over – de her mennesker vil optræde!«, mindes Terfel, »men det var utroligt … simpelthen utroligt. Jeg behøvede ikke at kigge på Daniel, hans tempi var så naturlige, at de satte sig i os alle sammen. Der var ikke en eneste ting i de koncerter, jeg var uenig i«.

Mange blev overraskede over, at disse koncertopførelser af Wagners operaer kunne være så stærke og ikke mindst så friske i udtrykket. Når samtalen falder på Terfels Falstaff på La Scala, understreger han betydningen af sit kostume og den mentale forberedelse op til forestillingen.

»Du sidder i makeup-rummet i en time, hvor du langsomt bliver transformeret om til denne vidunderlige, fede ridder, og du begynder så småt at fnise hele tiden. Når så de første messingblæsere lyder indefra scenen i La Scala, så smiler du allerede […]«

BRYN TERFEL I DK
Han synger Wagner med henholdsvis DR SymfoniOrkestret den 16. nov. og Aalborg Symfoniorkester den 24. nov. Der vil være uddrag fra ’Mestersangerne’, ’Lohengrin’, ’Den flyvende hollænder’, ’Tannhäuser’ og ’Ringen’, inklusiv Wotans monologer, som Terfel er berømt for. I duetterne optræder han sammen med sopranen Rachel Willis-Sørensen.

LÆS HELE ARTIKLEN I KLASSISK NR. 31

Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE ARTIKLER