Artikel
Hvad komponisten hørte | Fokus Barokensembler
2. maj 2013
2. maj 2013
To førende barokensembler gæster danske festivaler denne sommer. Freiburger Barockorchester kommer til Tivoli og Akademie für Alte Musik Berlin besøger Hjørring. For få årtier siden var det excentrisk at insistere på at spille musik som på de store mestres tid, men lige nu oplever den historiske opførelsespraksis gyldne år.
Tekst Andrew Mellor
»Her i Berlin har vi to lyde«, sagde Herbert von Karajan engang til en undrende Simon Rattle, »en til Mozart og en til Brahms«.
Karajan var nok en anelse optimistisk. Lyt til hans Mozart- og Brahms-indspilninger med Berliner Filharmonikerne, hvor det snarere lyder, som om orkestret kun havde én lyd: en fyldig, varm, udholdt og ret pragtfuld klang, der kun blev lettere justeret i forhold til musik fra før 1850 – inklusive Vivaldi. Sådan gjorde man fra 1950 og et godt stykke frem. Karajan vidste bedst, og som Europas generalmusikdirektør sagde ingen ham imod.
Køb et årsabonnement og få ubegrænset adgang til alle nyheder, artikler, anmeldelser m.m. på klassisk.org
Bestil abonnementFLERE ARTIKLER