Artikel

Interview: Mogens Dahl
»JEG KAN IKKE REDDE DANSK MUSIKLIV FOR MINE PRIVATE PENGE«

Mogens Dahl ankom pludselig ud af det blå til Amager og flyttede ind i en gammel kostald, han havde ombygget til koncertsal. Efter fem år holder han fortsat næsen oven vande.

Af Michael Bo

Mogens Dahl var allerførst i 50’erne, da han besluttede sig for at bryde op fra Århus og et fast job ved Den Jyske Opera. Han solgte sit hus, fik en kassekredit i banken på to millioner – og så ellers ud over voverne. Det kom der både søvnløse nætter, nogen forbitrelse og, som han siger, »mange forskellige følelser« ud af:
»Jeg har tit siddet oppe ved det her bord og snakket med en økonomimand om, hvad fanden vi nu skulle gøre?«, siger han.

»Alene åbningen kostede mig næsten 100.000 i pindemadder!«

Mogens Dahl

Halvandet til to år efter slap pengene op, og Mogens Dahl måtte droppe ambitionen om et fuldtidskoncerthus på Bryggen.
»Vi gør meget ud af, at alle – også dem, der kommer til konferencer – ved, at det er en koncertsal, de befinder sig i. Når de går igen, nytter det ikke, at de tror, at flyglet inde i salen er et skuffedarium!
»Det ville kræve en koncertsal med en kapacitet på 700, hvor vi i dag har fyldt med 230. Og så skulle der altid være udsolgt. Alene åbningen kostede mig næsten 100.000 i pindemadder! Første sæson solgte ingen billetter overhovedet, og først efter …

Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE ARTIKLER