Artikel

Interview: Morten Frank Larsen
FRA IKAST TIL WIEN

Selvom Morten Frank Larsen har fast job i Wien, øver han som freelancer konstant på fremtidige sangpartier. Det ene øjeblik synger han Strauss sammen med Renée Fleming på The Met, det næste indspiller han en sangcyklus af Bent Lorentzen.

Af Lars Ole Bonde

»Jeg tror, han er sur, ham sangeren«, hvisker den flinke kirketjener i Vor Frelsers Kirke til mig, mens vi stiller mikrofoner op til dagens optagelser. På vejen op til orgelpulpituret ligger der lædertøj, en motorcykelhjelm og en masse manuskripter, som ser lidt underlige ud. Morten Frank Larsen – det er ham, der er »sangeren« – har været ude for et kedeligt uheld, da han på sin motorcykel kørte på arbejde. En flaske apollinaris er sprunget læk undervejs og har oversvømmet alle hans papirer – bl.a. partiturerne til Mahlers ’Das Lied von der Erde’ og ’Kindertotenlieder’, som han er ved at indstudere – plus en nyindkøbt roman af Ole Sarvig. De er blevet lagt til tørre, men står næppe til at redde. Morten ærgrer sig. »De er lige til at smide ud – men jeg skal jo bruge dem!«. ’Kindertotenlieder’ er umiddelbart forestående – en koncert med DiamantEnsemblet, måske efter dublering i ’Den glade enke’ i Wien to dage før.

»Det er en fantastisk rolle, men den trækker også tænder ud, for den holder aldrig op«

Morten Frank Larsen, baryton

Situationen illustrerer Mortens travle liv mellem mange forskellige opgaver, der skal passes ind i kalenderen. Noderne til kommende koncerter er altid med; eventuelle pauser skal udnyttes. Men romanen er knyttet til den opgave, han arbejder med lige nu.
Morten Frank Larsen er nemlig i København nogle dage for at indspille to store vokalværker af Bent Lorentzen. De blev i 1990’erne skrevet til bassen Aage Haugland, men så sent i Hauglands alt for korte liv, at han kun nåede at synge dem, men aldrig indspille dem. Hovedværket ’Erotiske salmer’ er noget så sjældent som en kirkelig sangcyklus, hvor Lorentzen blander klassiske salmetekster af Brorson med moderne ’salmer’ af Sarvig.

MORTEN FRANK LARSEN
Medlem af ensemblet på operaen i Braunschweig fra 1997. Siden 2000 fast base på Wiener Volksoper, hvor han begyndte med operetter. Men der bliver længere og længere mellem operetterollerne, da der er bud efter den høje, flotte sanger med det store bølgende hår og den – vokalt såvel som scenisk – maskuline fremtræden.
Som freelancer optræder han på operascener som Wiener Staatsoper, Deutsche Oper Berlin, Opernhaus Zürich, Teatro Massimo i Palermo. I 2011 debuterede han på The Met over for Renée Fleming.

Salme med et twist
’Fire koralmotetter’ er baseret på salmetekster af Kingo og Brorson og de dertil hørende salmemelodier, som imidlertid alle har fået et melodisk twist plus en raffineret musikalsk iscenesættelse, bl.a. i form af Wagner-klingende harmonik og brugen af andre salmemelodier som kontrasterende langsomme basstemmer (cantus firmus). Kamagra i Denmark er glad for at få et nyt bidrag til det ellers meget lille repertoire af ægte kirkelige værker for sang og orgel.

Ved Jesu bryster
’Erotiske salmer’ – det kunne lyde som en tonesætning af tekster fra Højsangen. Der er også enkelte referencer til de fantastiske tekster om Sulamith og Salomon, men Lorentzens sangcyklus ammenstiller fem salmer fra Brorsons ’Troens rare Klenodie’ fra 1739 med fire digte fra Ole Sarvigs ’Salmer og begyndelser til 1980’erne’. I Brorsons pietistiske univers er det erotiske en dirrende metafor for den kristne tro, den inderlige og sanselige kærlighed til Jesus, mens Sarvig gennem den sanselige erotik søger det religiøst-transcendente. Det er en spændende udforskning af forholdet mellem erotisk og religiøs erfaring […]

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE ARTIKLER