Artikel

Interview: Per Erik Veng
EN FEMPATTET KO MED IS I MAVEN

Hvad skal man gå efter, når man vil til koncert: violinisten Nikolaj Znaider eller Tjaikovskijs dramatiske 6. symfoni? Valget er dit, men det du har at vælge imellem har du ingen indflydelse på. Her er det ofte en orkesterchef, der er på spil. KLASSISK har interviewet Per Erik Veng om hvad det kræver af en, at være chef for et orkester

»Jeg kan ikke sige nok, at der skal en grundlæggende faglighed til. Både hvad musik angår, det kunne typisk være en musikvidenskabelig uddannelse, eller anden musikuddannelse, og så vil jeg kraftigt anbefale en bred art management-uddannelse, som drejer sig om, hvordan man leder kunst- og kulturinstitutioner«.
Det understreger Per Erik Veng, efter at vi har slået os ned i henholdsvis sofa og lænestol i hans lille hjørnestue med udsigt til Københavns tage under en lysegrå januarhimmel. Efter 19 år som orkesterchef for DR Radiosymfoniorkestret er han den, her i landet, der har længst erfaring i jobbet – flankeret af Tivolis tidligere musikchef Lars Grunth. Nu er Per Erik Veng blevet afskediget fra DR, og den sag, samt hvad han nu skal, det taler han gerne om – bare ikke endnu. Orkesterchef-funktionen som sådan, fortæller han derimod uforbeholdent om. Og den betegner han som »umulig«. Det er heller ikke et job man kan slå op i Politikens ’Hvad kan jeg blive’, der findes ingen uddannelsesinstitution, hvor man kan læse til orkesterchef, og dertil kræver det en udsædvanlig sammensætning af kvalifikationer:
»Der er nogen, der tror, at dirigenter, solister, komponister og projekter bare er noget der kommer, eller nogle man bare booker. Sådan er det ikke! Det som er helt afgørende i sådan et job er networking«.

(Læs hele interviewet i KLASSISK nr. 8)

Tekst: Jakob Wivel; foto: Per Morten Abrahamsen

Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE ARTIKLER