Artikel

MAN KAN GODT NØJES MED EN BØF

Til koncerten i Tivoli er der fuldeste skrue på Joseph Callejas formidable organ fra start til slut. Skulle der nu være noget galt med det? Det bekommer publikum og anmeldere særdeles vel, så det må vel være ren kynisme, hvis man kommer til at tænke en lille smule på, om det er ren business, det her. Det er det ikke, siger Calleja.

Ind på scenen, synge, hånd til dirigent, hånd til koncertmester, ud igen. Næste nummer. Ind på scenen, synge, hånd til dirigent, hånd til koncertmester, ud igen. Sådan så en aften i Tivoli med Calleja ud i maj. Ind og ud og ind og ud. To med Verdi, to med Puccini, to franske og så en sang fra Napoli. Med fuldeste skrue på mandens formidable organ fra start til slut.

»Musik skal bringe nydelse. Hvis det ikke gør, er det ’crap’. Noget lort, rent ud sagt. Der skal ikke stilles alle mulige barrierer op for publikum«

Skulle der nu være noget galt med det? Det bekommer publikum og anmeldere særdeles vel, så det må vel være ren kynisme, hvis man kommer til at tænke en lille smule på, om det er ren business, det her. Det er det ikke, siger Calleja.
»Det er ikke business for mig. Man kan ikke gå ind i den her branche med det formål at tjene penge. Det går simpelthen ikke. Jeg bryder mig ikke om at tale om det, jeg laver, som forretning. Jeg vil helst tale om et kald. Hvis man når til tops, følger der forretning med, det er klart, men det er stemmen først og sidst, der skal drive værket. Et kald med frynsegoder – a vocation with benefits – javist. Men et kald«.
Adspurgt om det ikke er rigtigt, at der er flere penge i at lave koncerter end i at synge på operascenerne, svarer tenoren jo, og gid der i øvrigt var så mange penge i det som på Pavarottis tid, hvad der ikke er. Og hvad så? Bliver det ringere musik af den grund? Må man ikke nøjes med at servere folk den bøf, de nu har lyst til, i stedet for at absolut at tvangsfodre dem med hele koen hver gang?

JOSEPH CALLEJA
Født 1978 på Malta
Vandt den prestigefyldte Belvedere Hans Gabor sangkonkurrence i 1997.
Boede tre måneder i København, da han i 2002 sang Hertugen i ’Rigoletto’ på Det Kgl. Teater.
Optræder regelmæssigt på verdens fornemmeste scener. Mangler dog endnu La Scala.
Synger 45-50 sceneaftener om året alt inklusive.
Synger 1. og 2. sept. i Århus og 8. sept. til The Last Night of the Proms i Royal Albert Hall. Resten af 2012 byder på ’Butterfly’ i Wien, ’Rosenkavaleren’ i Dresden og ’Rigoletto’ i München.

»Det er ikke publikums opgave at dyrke helheden. Det er vores opgave som kunstnere. Publikum skal bare lade sig bringe med. Give sig hen til musikken. Det skal de gøre ikke for vores skyld eller for musikkens skyld, men for deres egen skyld. Fordi klassisk musik gør noget godt for os. Vi frelser ikke liv i vores branche, men vi har noget vigtigt at tilbyde […]«

Læs hele artiklen i KLASSISK nr. 26

TEKST: BENEDICTE CHRISTIANSEN

Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE ARTIKLER