Artikel

MED GÖTEBORG I FØRERTRØJEN

Svenske operahuse: Sverige har ikke færre end tre store operahuse foruden flere mindre, dynamiske operakompagnier. Men hvad byder de svenske operascener på? Hvor venter de bedste oplevelser? KLASSISK guider rundt i det svenske operalandskab

Kommer man gående fra Stockholms turistcentrum Gamla Stan og krydser over Strömmen via Riksbroen, ligger Kungliga Operan lige til højre, på Gustav Adolfs Torv. Man kan se på udformningen, at bygningen huser et rigtigt, gammeldags teaterhus. Nærmere bestemt Sveriges nationalscene for opera og ballet. Med sin neobarokke facade matcher Kungliga Operan kongeslottet i Gamla Stan. Men faktisk var det Pariseroperaen, der inspirerede den svenske arkitekt Anderberg, som i 1890’erne fik til opgave at tage udenlands og studere operahuse og derefter komme tilbage til Stockholm og bygge et nyt af slagsen.
Operahuset på Gustav Adolfs Torv skulle erstatte det gamle opera- og teaterhus, som havde ligget på stedet siden 1773. Det var her på dette sted, i Stockholms første, men altså i dag nedrevne operahus, at den svenske kong Gustav III blev myrdet under et maskebal. Præcis som beskrevet i Verdis opera ’Maskeballet’.
Inspirationen fra Paris mærker man nu mest inden døre, hvor der er dømt plys og pragt. Hovedtrappen op til parketniveauet er pompøs, og vel oppe ad trappen byder tunge, mørkerøde gardiner lavmælt operagæsterne velkommen i det fine, gamle scenerum.

Gammel nationalscene
Skrider man ned ad trappen igen, er caféen i kælderen et festligt brus af forventningsfulde publikummer, og når man i pausen smilende forsøger at mase sig vej ud på balkonen gennem mylderet af champagnedrikkende svenskere i kjole og smoking, kan man dårligt forestille sig en smukkere sal end Kungliga Operans berømte Guldfoyer.

(Læs hele artiklen i KLASSISK nr. 9)

Tekst: Thomas Michelsen; foto: Ingmar Jernberg / Göteborgsoperan

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE ARTIKLER