Artikel

»Wagners operaer er meget elastiske« | Interview Alexander Vedernikov

I september opfører Odense Symfoniorkester tredje del af Wagners mastodontværk “Ringen” uden kulisser og kostumer. For orkestrets russiske chefdirigent Alexander Vedernikov er der ikke den store forskel på at opføre værket i koncertsalen og i operaen, så længe sangerne ikke står stille.

Af Nikolaj Skinhøj

Giver det mening at opføre Wagners operaer koncertant?
Hvis du sammenligner Wagners og Verdis operaer, så vil du opdage, at det er meget sværere at opføre Verdis operaer uden det sceniske element. Hans operaer er rendyrket opera i forhold til Wagners operaer, der beskrives som musikalske dramaer, og som både kan opføres ultrakonservativt og moderne. Wagners operaer er meget elastiske, og de kan opføres på mange forskellige måder inklusiv i en koncertsal. I nyere produktioner af “Ringen” er sangerne klædt i aftenkjoler og kjole og hvidt. Det er ret tæt på det, vi har. Desuden er de forskellige symboler fra operaen med i koncertsalen – for eksempel Wotans spyd og magiske hat samt ringen – så publikum kan forstå, hvad vi laver. Sangerne prøver også altid at

»Det er ligesom, hvis du kun har spist rødt kød hele livet, og du så en dag får tilbudt fisk«

bidrage med elementer fra operaopførelsen til koncerten, som for eksempel at træde i rollernes karakter. Hvis de bare står stille og synger som til et oratorium, så giver det ingen mening for mig, men hvis vi opfatter koncertudgaven som en minimalistisk opsætning, så virker det.

Hvad er forskellen på at dirigere en Wagner-opera scenisk og koncertant?
Når man opfører Wagner koncertant, så kan man koncentrere sig om musikken. I operaen skal man forholde sig til mange andre faktorer, hvoraf nogle af dem er meget langt fra det musikalske …

Siegfried live
9. sept. opfører chefdirigent Alexander Vedernikov, Odense Symfoniorkester og solister Richard Wagners ‘Siegfried’, tredje del af ‘Nibelungens Ring’ i Odense Koncerthus kl. 17.00.

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE ARTIKLER