Nyhed
Et åbenbaringsværk
21. februar 2013
21. februar 2013
Verden er på vej af helvede til. Vi må væk herfra, op i en højere dimension, siger Carsten Dahl om sit stykke ’The Fifth Dimension’. Han er kendt som jazzpianist- og komponist, men skriver nu for første gang for kor og symfoniorkester.
Af Per Rask Madsen
Som en »eksplosion« skaber Carsten Dahl den første skitse af ’The Fifth Dimension’, 30 minutters musik på to uger. Det er, som om han ikke selv skriver musikken.
Religion og spiritualitet er dybt forankret i ham og i hans musik. Han er et hyperfølsomt registrerende menneske, der ikke vil slippe idealernes verden. På hjemmebane høster han international hæder. I Koncerthuset i februar er han på udebane.
Hvad er dine erfaringer med at skrive for symfoniorkester?
»Jeg har aldrig gjort det før. Jeg går til det med stor ærefrygt. Problemet med mig er, at der er så meget tryk på. Virkeligheden interesserer mig så utrolig lidt. Den er bare en parentes for mig«.
Til at hive ham ind i realiteternes praktiske verden sparrer han med kollegaen Karsten Fundal om praktiske ting omkring orkestrering og notation.
Til gengæld mangler Carsten Dahl ikke idéer, og ’The Fifth Dimension’ er mere end blot abstrakte toner.
»Det er en rejse fra mørke til lyset. Men musikken falder hele tiden tilbage, ligesom i en drøm, hvor du hele tiden går hen til noget smukt og pludselig begynder at svede. Som lytter bliver man urolig de første 15 minutter. Pludselig eksploderer det, og der opstår noget håb, noget lysende, og så vælter det hele en gang til. Så det er en rejse i drømme og håb. Til allersidst opgiver hovedpersonen, som man oplever værket ud fra. Han opgiver simpelthen, men så begynder en messe. Livet fører ham frem til en afklaring. Han er nødt til at gå fuldstændig i stykker for at modtage glæde, for at træde ind i en større bevidsthed, der er større end hans ego. For mig er det en personlig rejse, en kommentar, en oplevelse af, hvor vi er på vej hen som verden, vi kan ikke fortsætte det her. Vi er nødt til at komme op i en højere dimension. Det er et åbenbaringsværk«.
Udenfor kategori
Carsten Dahl tilegner sit nye værk til Per Nørgård, og de seneste år har han været kunstnerisk konsulent for Ensemble MidtVest. Så han holder sig ikke kun til jazzmiljøet.
Hvad kan du tilføre det symfoniske repertoire?
»Musikerne og publikum får en smuk rejse, en dybere indsigt i sig selv. Man vil ikke høre kunne, at jeg har skrevet jazz i ’The Fifth Dimension’. Det er Ikea. Jeg føler, at jeg sidder på Jupiter med et kæmpe teleskop og kigger ned på en masse Ikea-kasser. Det er sådan, jeg oplever musikmiljøet. Det er alt for småt til mig. Jeg kan ikke være der«.
’The Fifth Dimension’ live
28. feb. Koncerthuset kl. 19.30, DR SymfoniOrkestret, Københavns Drengekor og DR VokalEnsemblet dirigeret af Michael Schønwandt.
Foto: Kristoffer Juel Poulsen
FLERE NYHEDER