Nyhed
Ingen B-musikere
6. marts 2012
6. marts 2012
I denne måned opfører Kammerkoret Euphonia og musikere fra Det Kgl. Kapel J.S. Bachs enorme ’Matthæuspassion’. Dirigenten Ole Reuss Schmidt har ingen betænkeligheder ved at prøve kræfter med værket.
Hvorfor kaster I jer over sådan et kæmpeværk som Bachs ’Matthæuspassion’?
»Jeg spurgte engang en musiker, der kunne se tilbage på en lang karriere i Radiosymfoniorkestret, hvad der havde været den største oplevelse at spille i alle disse år.
Jeg fik svaret: ”Man kan ikke sådan udpege, hvad der er det største, men hvis man absolut skal nævne noget, så må det være de store kirkemusikalske værker af Bach for kor, orkester og solister”. Kammerkoret Euphonia har sat Matthæuspassionen på programmet, fordi der er tale om stor, stor musik«.
I værket optræder der to kor og to ensembler. Hvordan har det fungeret at samle så mange mennesker til prøverne?
»Som jeg ser det, har Bach haft et A-hold, der har spillet meget, og et mindre øvet B-hold, der har spillet væsentligt mindre, men som alligevel har fået lov til at få ”egne” arier et par enkelte steder.
Hvis man derfor følger partituret, kommer man til at hyre to fulde ensembler. I det ene ensemble får eksempelvis 1. violinerne udleveret en stemme, der fylder 35 sider, mens den tilsvarende stemme i det andet ensemble, ”B-ensemblet”, kun fylder 22 sider. Og når der spilles, kommer de to ensembler til at sidde skiftevis og vente på hinanden, således at ”B-ensemblet” kommer til at vente mest.
Men i forbindelse med vores opførelser med musikere fra Det Kgl. Kapel er der ingen, der er ”B-musikere”. Vi opfører derfor værket således, at alle musikere spiller med hele tiden, som ét ensemble. Og i de forholdsvis få passager, hvor ”A-ensemblet” spiller mod ”B-ensemblet”, splitter det samlede ensemble sig bare op og spiller fx ottestemmigt i stedet for firestemmigt. Der optrædes også med et samlet kor, der ligeledes splitter sig op i otte stemmer, hvor det er påkrævet«.
Hvilken passage i værket holder du mest af?
»Jeg glæder mig allermest til at spille det store indledningskor. Her er der, med antydninger endog til det erotiske skrift ’Højsangens Bog’ i det ’Gamle Testamente’, tale om så mange og så dybe lag fra det teologiske univers, så det er utroligt. Og det hele er sat ind i en musikalsk ramme med en stramhed, en intensitet og en dynamik, der er ganske mageløs«.
ns
Oplev Bachs Matthæuspassion
– Christiansborg Slotskirke d.10. mar. kl. 14.00 og d. 11. mar. kl. 17.00. Dirigent Ole Reuss Schmidt og Kammerkoret Euphonia samt musikere fra Det Kgl. Kapel.
– Vejleå Kirke d. 4. apr. kl. 18.00 og Helligåndskirken d. 6. apr. kl. 15.00. Dirigent Jan Scheerer og Københavns Bachkor.
FLERE NYHEDER