Nyhed
»Kunst skal gribe i struben«
2. februar 2011
2. februar 2011
Bent Sørensen er netop tiltrådt som formand for Kunstfondens Tonekunstudvalg. Den ny formand går blandt andet ind for at få komponisterne og musikken ud i folkeskoler og kommuner.
Komponist og mangeårig konservatorieprofessor Bent Sørensen er ny formand for Statens Kunstfonds Tonekunstudvalg, og vil derfor være en af dem, der beslutter hvilke danske komponister, som kommer til at modtage de statslige støttekroner i de næste tre år.
For den nye formand er Kunstfondens fornemmeste, og helt indlysende opgave, at støtte talentet og kunsten. Og det er nødvendigt, ikke mindst i disse år, mener han.
»Kunsten har i nogle menneskers øjne mistet sin betydning, og der bliver sat fokus på økonomiske diskussioner: Hvor mange hofter kan man operere for det, en symfoni koster? Men jeg mener ikke, at det giver mening at sætte det op på den måde. Og i øvrigt ville det være trist at have to hofter og ingen musik«, siger Bent Sørensen.
Han synes, at det er positivt, at kunst og kunststøtte bliver sat til debat, men er uenig i præmisserne. I bund og grund mener han ikke, at kunsten skal andet end »at ramme os« – den skal støttes på sine egne vilkår, og hører ikke hjemme i samfundsøkonomiske regnestykker.
Men det er ikke det samme som, at kunsten og komponisterne ikke skal sætte deres arbejde på spil i samfundet.
»Det, der karakteriserer den gode kunst, er, at den er aktuel. At den er i stand til at gribe den tid, den lever i i struben. At den er en del af tiden, og samtidig tidløs. Vores opgave i Statens Kunstfond er så at finde kvaliteten – at ramme rigtigt. Det er det, jeg skal i gang med nu«, siger han.
Statens Kunstfond giver blandt andet støtte til samarbejde mellem komponister og orkestre gennem den såkaldte ’huskomponist-ordning’. I de seneste år er ordningen blevet udvidet, så det ikke kun er orkestre og ensembler, der kan få deres egen komponist: Roskilde Kommune har fået en bykomponist, og også den nationale arrangør af skolekoncerter, Levende Musik i Skolen, har nu tilknyttet en række komponister. Den nye formand er positiv overfor de nye samarbejder.
»At få komponisterne ud og være en del af samfundet er en rigtig god idé. Kunsten skal ikke være noget, der holder sig oppe i de højere luftlag«, mener Bent Sørensen.
Bent Sørensen vægter også formidlingsperspektivet i huskomponist-ordningen højt.
»Det er til fordel for begge parter, at komponisterne ikke blot leverer noder, men også deltager i fx ensemblernes formidlingsopgaver. Det giver et tættere samarbejde og en tilknytning, der er givende for begge parter«.
Statens Kunstfonds nye tonekunstudvalg tiltrådte 1. januar 2011 og skal sidde på posten i de næste tre år. Bent Sørensen er formand for begge udvalg. Det klassiske udvalg består herudover af Frode Andersen og Hans Gefors, imens Bent Sørensen i det rytmiske udvalg får selskab af Pernille Bévort og Jens Unmack. mw
Statens Kunstfonds Tonekunstudvalg
– består af to udvalg for henholdsvis klassisk og rytmisk musik.
– har fået nye folk på posten pr. 1. januar 2011: Bent Sørensen er nu formand for begge udvalg. Det klassiske udvalg består desuden af Frode Andersen og Hans Gefors, imens Bent Sørensen i det rytmiske udvalg får selskab af Pernille Bévort og Jens Unmack.
– støtter den skabende kunst gennem arbejdslegater, rejselegater og 3-årige stipendier til komponister, og præmierer cd-udgivelser og uropførelser som har udmærket sig særligt.
– giver støtte til komponisthonorarer til orkestre, kor og musikere der ønsker at bestille et værk af en komponist, og giver desuden støtte gennem den såkaldte huskomponistordning, hvor bl.a. orkestre og ensembler kan få tilknyttet en huskomponist.
– har i alt 14,2 mio. kr. at gøre godt med i 2011. Midlerne fordeles mellem det rytmiske og det klassiske udvalg med 7,1 mio. kr. til hvert område.
Foto: Omar Ingerslev
FLERE NYHEDER