Nyhed

Lyden der forsvandt

Alle forventede at blive blæst omkuld, da domorganist Flemming Dreisig i januar satte sig til rette ved det store nye koncertorgel ved gallaåbningen af den filharmoniske koncertsal i DR Koncerthuset. Det skete som bekendt ikke, og lige siden har kritikken af orglet gået på, at instrumentet lyder lidt indeklemt. Kritikerne mente, at det var orglets hovedværk, der var problemet, foruden de “falske orgelpiber”, som Koncerthusets arkitekt Jean Nouvel ønskede sat op foran selve orglet af dekorative årsager.

Orglet havde fungeret perfekt, før det blev pillet ned i Holland og sat op i Ørestad, fortæller DR-organisten Per Salo til Berlingske Tidende. Nu er de falske piber også blevet frikendt af et særligt orgeludvalg, som DR har stykket sammen til lejligheden. Udvalget har foretaget en række målinger, som tyder på at det ikke ville gøre en forskel at fjerne de falske piber, siger driftschef Niels Erik Lund til DR’s interne blad DRåben.

Til gengæld mener orgeludvalget, at der kan ligge noget helt andet til grund for den manglende lyd. At en række vægge og plader inde i selve orglet spærrer for lyden. Derfor skal der over sommeren sættes ekstra vægge og loftsplader op. Ideen er, at de nye flader skal reflektere lyden på en måde, så den kastes ud af orglet med kurs mod publikum i salen på en kraftigere måde, end det sker nu.

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER