Nyhed

Premierer af Bent Sørensen og André Previn i Norge

Der var to vigtige premierer i Norge denne weekend. Eller én og en halv, i det mindste. Den ”halve”, fordi Bent Sørensens ’It is pain flowing down slowly on a white wall’ er blevet opført i 2011: på Diamanten i København og på Huddersfield Festival i England.

Men Trondheim Solisterne, der bestilte værket, følte, at det havde mere potentiale, og foreslog Sørensen at omskrive og udvide det. Ensemblets kunstneriske leder Øyvind Gimse siger, at det nu føles som ”et reelt stykke”.
Lørdag aften lyder det også som et: organisk, bevægende og genkendeligt Sørensensk. Musikalske fragmenter fra renæssancen og romantikken glider forjættende ind og ud af syne i stykket, som om Sørensens smerte drypper hen over begivenheder i musikhistorien.

Den post-Sibeliuske idé at sætte en naturligt udviklende struktur i gang er også på spil. Og musikerne gør meget: orkestermedlemmerne nynner og spiller melodica, mens de to solister (accordeon og violin) udforsker hele spektret af deres instrumenter. Men stykket føles stadig organisk og udfolder sig med en blid uundgåelighed. Disse musikere kender stykket, og det viste sig med deres omfavnende udstråling og finesse. Og på den måde brugte de bevidst domkirkens rum.


Næste aften i den anden ende af byen hørte vi uropførelsen af André Previns Violinkoncert nr. 2. Previns værk bærer præg af en musiker, der ikke skal bevise noget. Der er en masse sjov i det, en smådrillende barokstruktur (værket er også programsat sammen med ’De fire årstider’), og det har en iboende konflikt imellem sentimentalitet og akademisk ånd. Previns talent for sangbare linjer skinner igennem, og Anne-Sophie Mutters violin svæver i dets sødligste register (han kender sin ekskones spillestil ret godt), men der er masser af respektløshed til at få det ned på jorden.

Mutter har arbejdet meget med Trondheim Solisterne, og det føles i dette stykke, som om hun har orienteret Previn om, hvordan de kan lide at spille. Orkestreringen af strygertonerne er rig, en jordnær lyd i de mere legesyge passager og en luksuriøs, fyldig lyd i de mere dybtfølte steder. Previn flytter ingen grænser her, men gør bare, hvad han gør bedst. I en selskabelig, følelsesmæssig åben præstation som denne er resultaterne ganske underholdende.

ANDREW MELLOR

TURNÉ
Anne-Sophie Mutter og Trondheim Solisterne kommer forbi Berlin, Køln, Zürich, Oslo, Uppsala m.m. Deres danske visit er den 27. oktober i Værket, Randers.

Foto: Lillian Birnbaum / DG

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER