Nyhed

Stravinskij op af graven

Instruktøren Martin Tulinius har altid haft en stor kærlighed til Stravinskijs musik. Nu er han en af drivkræfterne bag en ny opsætning af balletten ‘Ildfuglen’.

Af Malene Wichmann

Igor Stravinskij kommer selv til live på scenen, når Copenhagen Phil, Dansk Danseteater og Teater Republique sammen opfører ‘Ildfuglen’ i januar.
»Jeg tænker på det som et gesamtkunstwerk«, siger instruktør Martin Tulinius om forestillingen.
»Vi skal få det til at løfte sig op til en større enhed, så det fører andre steder hen end en koreografisk fortolkning«.
Inden selve balletmusikken slås an, sørger Martin Tulinius derfor for en teaterouverture, hvor publikum kommer til at møde Stravinskij selv.
»Jeg arbejder stadig på det, men mine overvejelser går på at vække Stravinskij op af graven, og lade publikum møde ham i den situation, hvor han sidder og komponerer ‘Ildfuglen’«, forklarer han.
I takt med, at Stravinskij tænker tonerne frem, vil danserne og orkestret vække værket til live på scenen. Og undervejs vil også musik fra balletten ‘Le Sacre du Printemps’ flette sig ind i lydbilledet.
»Jeg vil gøre musikken levende på scenen, og samtidig vil jeg gerne skildre tiden og omstændighederne omkring værkets tilblivelse. Jeg vil gerne vise, at Stravinskij allerede havde ‘Sacre’ i tankerne, da han skrev ‘Ildfuglen’«.

I en eksplosion af kunst
Stravinskijs tid og verden har længe fascineret Martin Tulinius, og med den nye opsætning ønsker han ikke kun at portrættere en stor russisk komponist, han vil også give et indblik i en vanvittigt kreativ tidsperiode.
Ud over dans og musik kommer også video til at spille en rolle i opsætningen, og instruktøren forestiller sig, hvordan videoprojektioner kan lave historiske afstikkere til nogle af de andre begivenheder på Stravinskijs tid. Igor kommer ikke til at sidde alene midt på scenen – men midt i det 20. århundredes første tiår.
»Personligt har jeg været meget fascineret af begyndelsen af det 20. århundrede, og den første forestilling, jeg instruerede, var Schönbergs ‘Pierrot Lunaire’«, siger Martin Tulinius.
»Hele ånden omkring begyndelsen af århundredet ligger mig meget på sinde. Det var en periode med en fantastisk eksplosion af kunstværker«.
Forestillingen er dog langt fra historieformidling alene, og det kommer også til udtryk i kostumerne.
»Det bliver kostumer med et nutidigt udtryk og et historisk perspektiv. Det visuelle koncept er en moderne tidsløshed. Det er en moderne forestilling, så vi skal ikke have historiske kostumer. Min filosofi har altid været, at når jeg har et klassisk udgangspunkt, så skaber jeg et udtryk, der gør, at man forstår figurerne i en nutidig kontekst. Det skal være i øjenhøjde med den tid, vi lever i«.

Ildfuglen live
12. – 29. jan. Teater Republique, Kbh. Ø.
‘Ildfuglen’ opføres i et samarbejde mellem Copenhagen Phil, Dansk Danseteater og Teater Republique. Den nye forestilling er lavet af Copenhagen Phils musikchef, Uffe Savery, Dansk Danseteaters kunstneriske leder, Tim Rushton, samt instruktør Martin Tulinius fra Teater Republique.

Foto: Kim Wendt

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER