Nyhed
To slags ‘Messias’
3. december 2015
3. december 2015
Rundt omkring i julekoncert-landskabet fås Händels ‘Messias’ i flere størrelser – både på moderne instrumenter og på originalinstrumenter. KLASSISK har talt med musikcheferne bag to udgaver i hver deres ende af ‘Messias’-skalaen.
Fortalt til Malene Wichmann
‘Messias’ i barokudgave ifølge Mogens Dahl, dirigent
»Mogens Dahl Kammerkor består af 16 sangere, og når vi synger ‘Messias’, behøver vi ikke et stort orkester – vi synger meget gerne med et mindre orkester med swung og barok feeling.
Vi har dog gjort noget nyt hvert år gennem de år, vi har opført ‘Messiasʼ. Sidste år opførte vi den med Den Danske Strygekvartet suppleret med lidt flere musikere, moderne instrumenter og en kammermusikalsk tilgang. Det er meget vigtigt for os, at vi ikke står stille. Vi vil gerne forny os hvert år, og skifter derfor også solisterne ud.
I år samarbejder vi med det engelske tidlig musik-ensemble Orchestra of the Age of Enlightenment, og efter min mening er de nogle af de bedste i verden til dette repertoire.
Jeg er sikker på, at både akkompagnementerne til alt det vokale og orkestersatserne, Sinfoniaen og Pifaen, kommer til at få et særligt udtryk hos dem.
Orchestra of the Age of Enlightenment er kendetegnet ved deres meget udadvendte energi, og så synes jeg, at de er meget udogmatiske i deres tilgang. De spiller på historiske instrumenter og med lav kammertone, men de er først og fremmest musikanter, og alt det med forslag og forsiringer kommer, som det passer dem i situationens inspiration – det er helt sikkert ikke indstuderet hjemmefra.
Sangerne i koret er bredt sammensatte, og ikke alle er specialiserede i tidlig musik. Kendetegnende for dem alle er, at de kan synge både slankt og svagt og samtidig synge med en stor dynamisk ekspansion. For mig er det vigtigt med så mange udtryksparametre som muligt, og dynamikken skal derfor også være nuanceret«.
Mogens Dahl Kammerkor & The Orchestra of the Age of Enlightenment, Holmens Kirke, Kbh. 11. & 12. dec.
‘Messias’ i Domkirke-størrelse ifølge Finn Schumacker, musikchef
»’Messias’ er en fast juletradition, og som mange andre orkestre veksler vi i Odense Symfoniorkester mellem ‘Messias’ og ‘Juleoratoriet’. Vi går op i at komme ud af koncertsalen, og det er også en tradition at spille i Odense Domkirke.
Vores ‘Messias’-udgave er ikke specielt barokorienteret. Vi spiller på moderne instrumenter, og i vores sædvanlige kammertone på 442 Hz.
Men vi har inviteret en ny dirigent, Vincent de Kort, der både har en stor erfaring indenfor tidlig musik og opera, og er et godt navn i Mozart-kredse. Vi er et stort symfoniorkester, men vi arbejder selvfølgelig alligevel med klangen i Händel, og vi spiller ikke ‘Messias’, som vi spiller Tjajkovskij.
Der er en masse, man sagtens kan arbejde med, uden at vi skal have originalinstrumenterne frem – for eksempel spiller strygerne med mindre vibrato, end de ellers gør, og vi har fundet en dirigent, der kan lide at arbejde ud fra det tankesæt.
I solistkvartetten er vi ikke gået efter de helt slanke stemmer, men efter stemmer, der både synger opera og oratorier. Det er fire dejligt runde og kraftige stemmer, der klæder hinanden godt«.
Odense Symfoniorkester & Filharmonisk Kor, Odense Domkirke 9. & 10. dec.
Foto: Københavns Kantatekor
FLERE NYHEDER