Pladenyt

Carion udfordrer sig selv

Jeg kan godt røbe, at der sker vovede ting på Carions nye plade. Arrangere Liszts vældigt klaveridiomatiske tour de force ‘Mefisto vals’ for træblæserkvintet – kan man dét? Det lyder i hvert fald meget anderledes, end vi er vant til, med pastoralekarakter, en fagot ude af sin komfortzone og associationer til dancehallmusik fra de brølende 1920’ere. Ensemblets hornist David M.A.P Palmquist har arrangeret albummets fem kompositioner, og han har ikke rystet på hånden over at røre ved de store mestre.
Sjostakovitj var som bekendt en stor satiriker, og det har Palmquist potenseret yderligere i en til lejligheden sammensat suite af pluk fra diverse af komponistens musikstykker fra ballet og film. Palmquist kører Sjostakovitjs i forvejen vrængende grimasser endnu længere ud. Carions kærlige behandling af Bartóks ‘Rumænske folkedanse’ virker oplagt, selvom Bartók altid skrev helt unikt for klaveret – nærmest som om tangenterne var slagtøj. Nogle af hans klaverstykker er til den tørre side, og derfor er det velgørende med ekstra farver i disse danse. Som varemærke har Carion dyrket kunsten at spille udenad og med koreografi, og deres signatur har været Ligetis første kvintet, der virkede som skræddersyet til dem. Men det er måske også en ulempe at blive forbundet med kun ét værk, så det er rart at se de fem musikere kaste sig ud i nye udfordringer.
Carion: Mephisto | Odradek Records 348

Læs også: Fagotten er en truet art

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE PLADENYHEDER