Pladenyt

Eroica i Beethovens ører

Hvordan lød ‘Eroicasymfonien’ – et af musikhistoriens mest sagnomspundne mesterværker – i Beethovens egne ører? Det er et interessant spørgsmål, der trænger sig på for de udøvende, som prøver kræfter med at fortolke hans musik, men også for os tilhørere. I deres projekt kaldet ‘RESOUND Beethoven’ er Orchester Wiener Akademie nået til vol. 4 i serien, hvor de på flere måder går tilbage til kilden. De har indspillet Beethovens 3. Symfoni i samme sal, som den blev uropført i den 9. juni 1804, nemlig Eroicasalen i Palais Lobkowitz i Wien. Orkestret opfører symfonien med historiske instrumenter og med samme antal musikere, som komponisten selv ønskede: kun 28! Strygerbesætningen er altså stærkt reduceret i forhold til, hvordan moderne symfoniorkestre opfører ‘Eroica’ i dag. For eksempel var strygerne fire gange så talrige med Rafael Frühbeck de Burgos og DR SymfoniOrkestret på deres nye indspilning af værket som ved uropførelsen.
Holdet bag cd’en har til lejligheden fået udviklet en særlig mikrofon i samarbejde med Berlins Universitet og elektronikfirmaet Sennheiser, der kan gengive akustikken så autentisk som muligt.
På den anden cd har akademiorkestret indspillet et af Beethovens gennembrudsværker, Septet op. 20, der oprindelig fik sin premiere i Burgtheater i samme by. Men her hører vi dette kammerværk opført i Eroicasalen, så man hører to akustiske sider af rummet.*
RESOUND Beethoven Volume 4 | Alpha 474

Læs også: Auktionshus skændes med ekspert om ægthed af Beethoven-partitur

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE PLADENYHEDER