Pladenyt

Psykedelisk Rachmaninov

Kirsten Dehlholm, kendt fra Hotel Pro Formo, fik sidste år æren af som den første nogensinde at iscenesætte den første samlede sceniske opførelse af Rachmaninovs tre enaktere ‘Aleko’ (1892), ‘Den nærige ridder’ (1904) og ‘Francesca da Rimini’ (1905). Maraton-eventen skete på La Monnaie Operaen i Bruxelles med et russisk hold af sangere. Produktionens dirigent, Mikhail Tatarnikov, beskriver således, hvordan det er at opføre de tre operaer på en enkel aften:
»For at være helt ærlig er komponisten alt, de har til fælles. Dér ligger produktionens fokus og udfordring – at iscenesætte tre forskellige historier og bevare en følelse af en spændingsbue i dem«, siger han til Reuters. Kirsten Dehlholm kalder værkerne for henholdsvis opera som teater, opera som arkitektur og opera som en visuel kunstform. I ‘Aleko’ er sangerne iklædt psykedeliske kostumer, i Dante-dramaet ‘Francesca da Rimini’ om dræbte og fortabte elskere er de i sort og hvidt, og for at omslutte publikum i lyd bevæger koret sig tranceagtigt rundt i teatrets foyer.
Sergei Rachmaninov: Troika | Bel Air Classiques BAC133

Læs også: Genfødt romantiker

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE PLADENYHEDER