Pladenyt

Rimskij-Korsakov opera som realityshow

Af den såkaldte Mægtige Håndfuld, de fem russiske komponister Borodin, Cui, Balakirev, Musorgskij og Rimskij-Korsakov, har blot to af deres operaer fundet en plads i vestens repertoire: ʼBoris Godunovʼ og ʼFyrst Igorʼ. De fem ønskede at dyrke det russisk-nationale og distancere sig fra Vestens påvirkning. Cirklen havde 10-15 frugtbare år, men de enkelte medlemmers bedste kompositioner blev først til, efter de brød op. Nikolaj Rimskij-Korsakov (1844-1908) husker vi i Vesten næsten kun for de farvestrålende orkesterværker ʼSheherazadeʼ og ʼCapriccio espagnoleʼ og for at stå bag en instrumentationslærebog og ikke mindst for at være mentor for Igor Stravinskij. Operaer skrev han 16 af, ofte med ingredienser af russisk eventyr og strejf af magi, men i ʼZarens brudʼ fra 1898 henter historien sit plot i den historiske 1500-talsfigur Ivan den Grusomme. På en ny dvd med Staatsoper Berlins opsætning fra sidste år har den russiske instruktør Dmitri Tcherniakov omplaceret handlingen til at handle om en virtuel monarks bejlen efter en ny kone, der skal findes via deltagelse i et realityshow. Zar Ivans frygtede hemmelige politi, opritjnikkerne, er her blevet til magtfulde tv-chefer, der udøver deres magt gennem propaganda, så dagsordenen er en kritik af medier og deres nedbrydning af vores virkelighedsopfattelse.
Da Covent Garden Operaen omsider i 2011 satte Rimskijs zarhistorie på plakaten, var det med danske Johan Reuter som den jaloux opritjnik, hvis elskede Marfa bliver shanghajet af zaren som kommende brud. Staatsopers produktion er med russiske og tyske sangere og musikalsk ledelse ved Daniel Barenboim.
Rimskij-Korsakov: Zarens brud | Bel Air Classiques BAC105

FLERE PLADENYHEDER