Pladenyt

Sjostakovitjs Sovjetunionen

Efter syv års arbejde er vi nået til sidste cd i Vasily Petrenko og Liverpool Filharmonikernes indspilning af Dmitrij Sjostakovitjs 15 symfonier. Den enestående Symfoni nr. 13 ‘Babij Jar’ for bassanger, mandskor og orkester høres sjældent i koncertsale. Værket blev udsat for censur, da det blev færdig i 1963, hvor komponistens og mange andre sovjetborgeres plageånd, Stalin, ellers havde været død i et årti. Med tekster af den systemkritiske digter Jevgenij Jevtusjenko skildrer Sjostakovitj forskellige sider af sovjettilværelsen. I den tungsindige 1. sats solidariserer bassen sig med de 33.000 jøder, som tyske nazister dræbte ved Babij Jar nær Kiev i 1941. Den overstadige 2. sats fortæller en allegori gennem en mytisk figur om, hvordan humor er uovervindelig og kan besejre tyranners åg. De tre sidste satser beskriver henholdsvis sovjetkvinders prøvelser, om en glemt frygt, der er ved at genrejse sig, og en drilsk kommentar om bureaukrater og ægte talent. Oprindelig havde Sjostakovitj tænkt at komponere en kantate, men materialet ekspanderede til en timelang symfoni, hvor det vokale element fylder ganske meget.
Sjostakovitj: Symfoni nr. 13 | Naxos 8573218

Bestil gaveabonnement på magasinet KLASSISK

FLERE PLADENYHEDER