Anmeldelse | Anmeldelse

Olivier Messiaen: Kvartet til tidens ende

Olivier Messiaen: Kvartet til tidens ende
Ensemble Nordlys
Danacord DACOCO 756

★★★★ ★★

Engageret & kompetent signatur

Siden Ensemble Nordlys blev dannet i 1997, har Messiaens ‘Kvartet til tidens ende’ været deres signaturværk, som ensemblet i sine skiftende besætninger hele tiden er vendt tilbage til. Det ikoniske værk, der blev skrevet i en krigsfangelejr under Anden Verdenskrig og uropført for et publikum af tyske officerer og tilfangetagne franske soldater, har ikke mindst på grund af de eventyrlige omstændigheder omkring tilblivelsen fået status som et monument for åndelig storhed i rædselsfulde omstændigheder, frodigt og farverigt i sin blanding af katolsk mysticisme og sofistikerede moderne kompositionsteknikker. De malende titler på de enkelte satser – otte i alt – er inspireret af nogle linjer fra ‘Johannes’ Åbenbaring’.
Det er ekstremernes musik, og der bliver stillet store krav til alle fire musikere, som bliver brugt helt solistisk og hele tiden i nye konstellationer. Ensemble Nordlys giver en meget engageret og kompetent fortolkning, fra den frostkolde indledende sats ‘Krystal-liturgi’ over de lidenskabelige kvartetsatser til de solo- og duosatser, der er værkets hjertestykker.
Mikael Garnæs

LÆS HELE ANMELDELSEN I KLASSISK NR. 37

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE ANMELDELSER