Artikel
En Bartoli med det hele, tak | Portræt Cecilia Bartoli
2. september 2013
2. september 2013
I august har Cecilia Bartoli sunget ’Norma’ ved Salzburg Festspillene for udsolgte huse. La Bartoli sælger overalt, og opskriften er klar. At hendes projekter synes så gennemresearchede, men måske ikke holder vand musikhistorisk set, gør ikke indholdet mindre lødigt.
Af Benedicte Christiansen
Det kan handle om kastratsangere, som det gjorde for et par år siden, om bortcensureret musik i ’Opera proibita’ eller om 1800-tallets diva Maria Malibran, som det gjorde før det igen. Cecilia Bartoli har en velafprøvet grunddej til sin PR: en musikhistorisk kontekst får en omgang smæld på, udgivelsen præsenteres som forskningsprojekt – glemte hemmeligheder er fundet frem fra bibliotekernes gemmer – og dertil tilsættes til sidst la divina selv i udklædninger, der illustrerer historien, og som gør sig vældig godt som pressebilleder.
Køb et årsabonnement og få ubegrænset adgang til alle nyheder, artikler, anmeldelser m.m. på klassisk.org
Bestil abonnementFLERE ARTIKLER