Nyhed
Årets P2 Talent uropfører AI værk med fejl og benspænd
26. juni 2024
26. juni 2024
Lørdag uropfører årets P2 Talent, sopran Louise McClelland Jacobsen, sammen med musikere fra Ensemble MidtVest det nye værk ‘Cyborg Songs’ af komponist Kirstine Lindemann på kammermusikfestivalen på Nørre Vosborg.
Værket, som Lindemann har skrevet til McClelland Jacobsen i anledning af kåringen, er inspireret af mødet mellem menneske og kunstig intelligens, ‘AI’. Komponisten er optaget af menneskets møde med det maskinelle, og i ‘Cyborg Songs’ lader hun AI generere grundmaterialet til musikken for at udforske, om den kunstige intelligens også kan skabe et originalt kunstværk.
Kirstine Lindemann har ladet en AI-app bearbejde eksisterende operaer, og lyden, der er kommet ud af den proces, skal sopranen synge som en del af kompositionen – med de fejl og benspænd som den kunstige intelligens har medført.
»Jeg begyndte at tænke over, hvad de her AI’s kunne få ud af idéen om en operadiva. Det viste sig, at AI fejler totalt, når den skal synge. Det er menneskeligt at fejle, og dejligt at opleve menneskelighed i AI-stemmerne. Det er tit i fejlene, at jeg oplever, at der sker noget, jeg ikke har forudset. Og måske er det den lille skat, man går og leder efter«, siger Lindemann i en pressemeddelelse.
Sopran Louise McClelland Jacobsen blev tændt på projektet, allerede da hun hørte om det første gang.
»AI er jo en del af vores hverdag – og også vores kunst. Jeg tror, at vi skal prøve at invitere den ind, og ikke holde den ude. Og jeg tror ikke nødvendigvis, at vi skal være så skræmt af den. Så jeg synes, det er fedt at lave et projekt, hvor man kan udforske det«, siger hun i pressemeddelelsen.
Sopranen er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Operaakademiet i København og Hochschule für Musik und Theater i Hamburg. Hun fik sin scenedebut på Den Kgl. Opera sidste år og har i denne sæson været en del af teatrets Young Artist Ensemble, hvor hun blandt andet har sunget partier som tempelsangerinde i Verdis ‘Aida’ og som Pamina i Mozarts ‘Tryllefløjten’.
Fotomontage: DR
FLERE NYHEDER