Nyhed

Anset barokfestival udfordret på arbejdsklimaet

Anset barokfestival udfordret på arbejdsklimaet | Magasinet KLASSISK

Ifølge flere tidligere, navngivne ansatte er der udfordringer med arbejdsklimaet ved Wagner festspillenes barokkonkurrent, Bayreuth Baroque. I det tyske medie BackstageClassical beskriver ti forhenværende medarbejdere og flere nuværende ansatte, der ønsker at være anonyme, hvordan festivalens kunstneriske leder, kontratenoren Max Emanuel Cenčić (foto), overfuser og taler ned til både optrædende og sceneteknikere.

Skældsord som »røvhul«, »pikspiller« og andre nedladende bemærkninger er, ifølge medarbejderne, almindelige fra Cenčićs mund under prøver, hvor han angiveligt også kommanderer rundt med sceneteknikere ved at fløjte eller klikke med tungen, som man gør med hunde. Han holder sig heller ikke tilbage fra at følge op i tekstbeskeder med krænkende indhold.

Den kunstneriske chef siger selv til BackstageClassical, at anklagerne om hans sprogtone og ledelsesstil er enten »taget ud af kontekst, overdramatiseret eller rent opspind«, og forsvarer sig med, at prøver op til forestillinger er pressede forløb, hvor der godt kan ryge en finke eller to af panden. Det samme gælder, ifølge Cenčić, for hans ansatte:

»Jeg har også oplevet, at personalet opfører sig fornærmende over for mig. Det er alt sammen menneskeligt, da vi alle er under stort pres for at skabe den bedste forestilling for vores gæster. Følelserne koger nogle gange over. Men det er vigtigt, at vi taler sammen bagefter og forstår hinanden«.

De tidligere medarbejdere siger imidlertid til mediet, at det endnu ikke er sket, at der bliver samlet op og efterbehandlet på et prøveforløb, hvor bølgerne er gået højt. De er også utilfredse med, at der ikke i ansættelsen er nogen formel klageinstans, de kan gå til, når de oplever krænkende adfærd fra chefen. Det skyldes, skriver BackstageClassical, et sammenfald mellem selskabet, der ejer festivalen, og dens ledelse.

Normalt kan sangere klage over arbejdsforhold gennem deres agent, som har stået for indgåelse af kontrakt med et operakompagni eller koncerthus. Men mange af de de optrædende ved Bayreuth Baroque er repræsenteret af agenten Parnassus Arts Production i Wien, hvis chef, Georg Lang, samtidig er en del af festivalens ledelse.

Mediet har foreholdt anklagerne om arbejdsforholdene for bystyret i Bayreuth, som er en af festivalens mange offentlige sponsorer. Borgmester Thomas Ebersberger hævder, at han ikke er bekendt med beskyldningerne og afviser at kommunens myndigheder har et ansvar i sagen. Han udtaler:

»Byen er tilskudsgiver, ikke arrangør af festivalen. Hvis der er uenigheder eller personlige forseelser under prøverne, skal de berørte afklare det med ledelsen«.

Festivalen blev grundlagt og havde anmelderrost premiere i 2020 i Bayreuthmuseet, Markgräfliches Opernhaus. Bayreuth Baroque har i år vundet det tyske magasin OPER!’s branchepris som ‘Bedste festival’. Festivalen har et fast samarbejde med online tv-kanalen ARTE og Bayerischer Rundfunk, der transmitterer fra festivalen til store dele af Europa. Bayreuth Baroque er offentligt støttet af regeringerne i både delstaten og forbundsdagen.

Foto: Anna Hoffmann / Decca

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER