Nyhed

»Jeg passer allerbedst til Wagner« | Q&A Cornelia Beskow

Den svenske sopran Cornelia Beskow er klar til at synge til finalen i The Lauritz Melchior International Singing Competition 2017, som løber af staben lørdag aften.

Hvornår er man klar til at synge Wagner?
Jeg tror, at det er vældig individuelt. Jeg sang selv min første Wagner-rolle, da jeg var 27 år. Det var en blid start, og så kan man bygge på.

Var det dig selv eller din sanglærer, der mente, at du var klar?
Som sanger ved man godt, hvordan ens stemme fungerer, hvis man lytter indad. Jeg startede for to år siden, og min lærer og coach sagde, at det var vældig godt.

Hvad er udfordringen, når man synger Wagner?
At det er vældig lange vokalpartier, og så er der en tradition for, at du skal synge meget kraftigt. Det bliver man nødt til for at nå ud over et stort orkester, men jeg har altid haft en fysisk kraftfuld stemme. Gennem hele min studietid har jeg været klar over, at jeg på et tidspunkt ville komme til at synge dette repertoire.

Skal ens stemme være i en særlig maraton-træning for at synge Wagner?
Absolut, det handler meget om sangteknik. Det er en kombination af, at man dels skal have det rette materiale, dels skal man træne sin sangteknik op til, at den kan bære denne tunge musik. Det er fortsat et work-in-progress.

Er der en særlig strategi, når man begynder at synge Wagner?
Alle operasangere har en rolle-progression. Og man har selv en idé om, hvilke roller der passer til ens stemme og temperament. Jeg begyndte med at synge roller som Wellgunde i ‘Rhinguldet’, og så Sieglinde i ‘Valkyrien’, som er en god indgang til Wagners musik, da det er en af de lettere roller, hvor stemmen ikke ligger så udsat. Senere kommer forhåbentlig Elsa i ‘Lohengrin’ og Elisabeth i ‘Tannhäuser’.

Hvordan forbereder du dig til konkurrencen?
Jeg synger Mozart, og så handler det om at forberede sig så godt, man kan, både med tekst og musik men også mentalt. Jeg har sunget en del Wagner, og det er den musik, jeg passer allerbedst til, så jeg vil gøre mit bedste.

Hvad skal du synge til konkurrencen?
Jeg skal først synge Sieglindes arie fra ‘Valkyrien’. Hvis jeg kommer videre, skal jeg synge Elsa (‘Lohengrin’), Senta (‘Den flyvende hollænder’) og Elisabeth (‘Tannhäuser’).

Er der en risiko for at brænde ud, hvis man starter med at synge Wagner for tidligt?
Det er der en stor risiko for. Man må hele tiden være meget opmærksom på, hvordan stemmen har det, og i hvor god form man er. Man skal ikke overskride sine grænser. Men det er ligeså farligt at synge lyriske roller. Så for mig, som har en dramatisk stemme, er det godt at synge igennem.

10. – 18. nov. afholdes The Lauritz Melchior International Singing Competition 2017 i Musikkens Hus i Aalborg.

Læs mere om The Lauritz Melchior International Singing Competition 2017

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER