Nyhed
Ny strygekvartet af Thomas Agerfeldt Olesen
31. oktober 2013
31. oktober 2013
Af Nikolaj Skinhøj
I november turnerer Quartetto di Cremona (foto) i Danmark, hvor de uropfører Thomas Agerfeldt Olesens 6. Strygekvartet. Kvartetten blev grundlagt i år 2000 og har siden etableret sig som en af Italiens førende. Dens repertoire dækker overvejende de traditionelle klassisk-romantiske værker af Haydn, Beethoven og Brahms og så et par afstikkere til det 20. århundrede. Så hvorfor vil Thomas Agerfeldt Olesen have denne italienske strygekvartet til at uropføre sit nye værk?
»Jeg var composer-in-residence ved en tysk festival og skulle komponere et stykke for strygekvartet og klaver. Quartetto di Cremona opførte stykket, og der gik ikke mange prøver før, vi fandt ud af, at vi svingede godt sammen. Kontakten blev bedre og bedre, og jeg spurgte, om jeg måtte skrive en kvartet til dem«.
Hvad kan du godt lide ved Quartetto di Cremona?
»De har indspillet samtlige strygekvartetter af den moderne italienske komponist Fabio Vacchi, og det er allerede mere, end så mange andre konservative kvartetter kunne finde på. Derudover har de haft et personligt samarbejde med avantgardekomponisten Helmut Lachenmann, der førte til en opførelse af hans stykke ’Grido’ i Milano. Jeg hørte koncerten hos førsteviolinisten, og jeg har aldrig nogensinde hørt noget ny musik spillet så godt som på den optagelse. Hverken af Kronos [Quartet, red.] eller den engelske Ardittikvartet, der kun spiller ny musik. Det kan godt være, at de ikke gør en stor dyd ud af det, men de har en evne indenfor ny musik, som er fuldstændig second to none«.
Hvordan lyder din nye strygekvartet?
»Jeg starter altid med en ting, som bare kommer til mig. Jeg kalkulerer sjældent med, hvordan noget skal være fra start til slut. Jeg sår gerne et frø og ser, hvordan det udvikler sig. Og det frø, jeg såede, var et tema. Et kvartspring op, og det var egentlig meningen, at det skulle være det frø, som så skulle udvikle sig videre. Men meget hurtigt fik jeg den idé, at dette tema kunne være noget, der spillede fra start til slut. Som vandrer rundt mellem de fire instrumenter, i flere forskellige tempi. Musikken tager farve af de forskellige tempi og bliver en tempo-leg. Også temaet tager farve af de omgivelser, det sættes i«.
Agerfeldt Olesen live
3. nov. Musikhuset Aarhus kl. 19.30
4. nov. Syddansk Musikkonservatorium, Esbjerg kl. 19.30
8. nov. Kunsten, Aalborg kl. 19.30
FLERE NYHEDER