Nyhed
Nyt barokværk afslører klimaets sande tilstand
16. juli 2019
16. juli 2019
Med det nye barokværk ‘In Nomine Terra Calens’ (‘In the Name of a Warming Earth’) har seismolog og bratschist, professor Lucy Jones, sat toner til de globale temperaturforandringer fra 1880 og frem til i dag.
Den amerikanske forsker, som er stifter af Dr. Lucy Jones Center for Science and Society, sidder til dagligt og bearbejder data om jordkloden og oplever, at hun »fra tid til anden kan høre dem«. Hun beskriver, hvordan den musiske gengivelse af udviklingen i klimaforandringerne i hendes ører lyder som »en yndefuld menuet, der accelererer til en vild og hektisk dans«.
»Jeg observerer data og ser alarmerende tendenser. Og de grundlæggende data for jordens temperatur, i gennemsnit over hele atmosfæren, er skræmmende. Verden er under opvarmning, og den hastighed, hvormed den opvarmes, bliver hurtigere«, skriver hun på sit website.
Jones, der også spiller i ensemblet Los Angeles Baroque, fortæller på sitet om, hvordan idéen til værket opstod:
»Jeg omsætte temperaturdata til toner og spillede dem på min cello. Man kunne høre det, jeg så i temperaturdataene. Det var ikke et stykke musik, blot en streng af toner uden akkorder eller harmonier. Men jeg begyndte at tænke på at bruge det til at formidle mine følelser om klimaændringerne«.
‘In Nomine Terra Calens’ – med undertitlen ‘The Warming of the Earth Since 1880’ – er en strygekvartet, hvor basstemmen bærer en langsom, gennemgående melodilinje, der repræsenterer den globale temperatur på vej op, mens de andre instrumenter spiller harmonier omkring den. Med den gennemgående melodilinje har Lucy Jones skabt et lydbillede af, hvor temperaturen, år for år, er på vej hen.
»Jeg afslutter stykket med en ensom, meget høj tone uden retning for at skildre den usikre fremtid. Vi er nået til et afgørende punkt, hvor verdens fremtid i den grad er afhængig af de beslutninger, vi træffer«, siger hun.
Læs også: Ny musik komponist skal skrive musik til barokensemble
FLERE NYHEDER