Nyhed

Opera ud til folket

For femte år i træk kan man i slutningen af juli opleve opera en lang række steder i København. KLASSISK har mødt Copenhagen Opera Festivals chef Michael Bojesen, der overtog posten sidste efterår.

Af Nikolaj Skinhøj

Hvad er baggrunden for operafestivalen?
Hele grundtanken er, at vi bringer opera ud til folket. Vi bruger nogle utraditionelle rum i København, dels for at skabe en overraskende effekt, dels for at få danskerne til at se nogle byrum på en anden måde. Dybest set mener jeg, at festivalen er en god ’teaser’ til at uddanne folk til den ægte vare, som er i operahuset. Med operafestivalen har vi mulighed for, at gøre operamediet tilgængeligt, og måske tage en smule af berøringsangsten væk fra operaen.

Hvordan har du præget dette års festival?
Jeg har meget stort fokus på, at det er ordentlig kvalitet. Det afspejler meget hvad jeg selv står for. Mange af de ting, som jeg har lavet er meget eksklusivt og specialiseret indenfor sit felt, med stort fokus på faglig integritet, men jeg har også en folkelig side, med fokus på bredde, også rent genremæssigt. Sådan skal festivalen også ses. Den er nysgerrig indenfor hvordan vi får sat musikken ind i nogle andre kontekster.

Er økonomien på plads?
Vi har fået stor velvilje fra en række fonde, men på sigt vil jeg gerne satse på, at festivalen bliver forankret i enten en fast statslig eller regional støtte. Der er reelt ikke nogen klassisk musikfestival i København, og det tror jeg, at der er et behov for. Det ville være skønt vis regionen kunne se, at dette var en god ting at støtte, for det er enormt risikabelt. I år har vi et budget på fem millioner kroner, hvilket er dobbelt så meget som de tidligere år. Og de penge skal vi selv ud og finde. Vi vil gerne op i det luftlag, hvor festivalen får nogle ”kanoner” til byen, og det kræver en planlægningshorisont på 3-4 år, som kræver, at du har et økonomisk fundament.

Hvad har været dine største udfordringer ved at lave dette års operafestival?
Jeg har ikke tidligere beskæftiget mig med opera, så det er spændende for mig at komme ind i en genre, som ikke er min hovedkompetence. Jeg har mødt meget velvilje, og det bekræfter mig i, at der er et behov for festivalen. Det som kan give mig søvnløse nætter er, at når man hyrer et dyrt operaensemble som fx Postdam Sanssouci. Der skal rigtig mange penge på bordet, og man skriver dybest set under på en kontrakt, uden at vide om der er en klejne til det. Det syntes jeg er en udfordring. ;Men jo stejlere bjerget er, desto større er tilfredsstillelsen når det lykkes.

28. juli – 4. aug. Copenhagen Opera Festival 2013
Copenhagen Opera Festival har oprustet og præsenterer i år flere semikoncertante operaer. Bl.a. kan man opleve Barberen i Sevilla, Le Villi og Peters Bryllup. Desuden er der skønsang på operettebåden i Nyhavn, gyseropera for de små og Operabingo.
Oplev: Potsdam Sanssouci, Malmö Opera, Skånska Opera, Concerto Copenhagen, Home Opera m.fl.
Steder: Tivolis Koncertsal, Arbejdermuseet, Københavns Musikteater, i Pakhus 11, Nyhavn m.fl.

Foto: Mathias Bojesen

Læs mere om Copenhagen Opera Festival 2013

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER