Nyhed

Sanger indgår forlig med The Met

Sanger indgår forlig med The Met | Magasinet KLASSISK

En årelang retssag, en af de længste nogensinde mod The Met, er endeligt blevet afgjort ved forlig. Søgsmålet blev indledt i 2013 af mezzosopran Wendy White efter en arbejdsulykke to år tidligere, hvor kom til skade ved et fald fra en høj afsats på scenen i en opsætning af Gounods ‘Faust’.

Sangerinden fik angiveligt mén i form af nerve- og muskelskader efter ulykken, der kostede hende karrieren. Inden da havde White sunget mere end 500 forestillinger på The Met, siden hun debuterede i 1989, skriver New York Times.

Retssagen har trukket i langdrag og er nærmest druknet i tekniske detaljer om, hvorvidt White var løst eller fast tilknyttet The Met på tidspunktet for ulykken. Sangerinden hævdede selv, at hun var hyret ind som freelancer, mens kompagniet mente, at hun var »ansat på særlige vilkår«.

Striden om ansættelsesforholdet var afgørende, da lovgivningen i delstaten New York ikke tillader fastansatte at anlægge sager om an mod arbejdsgiveren, da de er dækket af en særlig forsikring. Efter massive forhandlinger i 2015 fik sangerinden medhold i sin påstand, og med en lovændring to år senere endte The Met med at måtte erkende ansvaret for arbejdsulykken.

Wendy White havde i søgsmålet rejst krav om økonomisk kompensation for udgifter til lægebehandling, tabt arbejdsfortjeneste samt svie og smerte. Efter operakompagniets erkendelse af ansvaret skulle en retssag om erstatningens størrelse afgøres.

Men derefter gik alting i stå, og rettens behandling af sagen blev udsat adskillige gange. Nu, hvor begge parter ellers havde forberedt sig på det sidste slag i retssalen, kommer så nyheden om, at sangerinden har indgået forlig med The Met. Hverken White eller kompagniet har ønsket at afsløre aftalens indhold.

Det er langt fra første gang, at The Met oplever arbejdsulykker på scenen. Efter en spektakulær hændelse i 2008, hvor tenoren Gary Lehman endte i orkestergraven efter en palle rev sig løs, udtalte The Mets direktør, Peter Gelb, at uheld er forventelige i operaens turbulente verden:

»Der er risici i enhver opsætning. Når man tænker på, at The Met er et repertoireteater med så mange forskellige forestillinger, er det bemærkelsesværdigt, hvor få uheld der sker«, sagde direktøren dengang til New York Times.

Foto: Jonathan Tichler / Metropolitan Opera

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER