Nyhed
Skandalekoncert: Jonas Kaufmann i Elbfilharmonien
24. januar 2019
24. januar 2019
Noget gik helt galt ved Elbfilharmoniens to-års jubilæumskoncert. Tre ellers sikre publikumskort fejlede i midten af januar, da hele verdens favorittenor Jonas Kaufmann skulle synge ‘Lied von der Erde’ af tyskernes yndlingskomponist, Mahler, i Hamborgs nærmest skamroste nye koncertsal. Men aftenen skulle vise, at skønt Elbfilharmonien er umådelig populær, så er den højt berømmede store sal åbenbart ikke lige velegnet til al slags musik.
Lyden ved Kaufmanns optræden var nemlig så dårlig, at publikum enten skiftede pladser midt i koncerten eller udvandrede under højlydt buh’en, fordi de ikke kunne høre sangeren på de bagerste pladser, skriver Hamburger Abendblatt.
Kaufmann er ikke den eneste sanger, der har haft udfordringer i Elbfilharmoniens store sal. Dagen forinden var den også gal, da den svenske sopran Nina Stemme skulle synge salen op foran NDR Orchester i et sangudvalg fra Wagners ‘Ragnarok’. Det lader til, at koncertrum og sceneudformning ikke er videre vokalvenlige for de mange pladser bag arenascenen.
Overfor Hamburger Abendblatt kritiserer Kaufmann akustikken i den store sal og forstår godt, hvis tilhørerne på bagscenepladserne har følt sig som et andenklasses koncertpublikum. Ifølge tenoren er der truffet et elendigt materialevalg til de 10.000 lydpaneler, der beklæder vægge og loft i den store sal. Efter hans mening ville træ have givet en varmere og mere blød lyd. Han foreslår derfor Elbfilharmonien, at man etablerer en drejescene til brug ved mindre koncertformater til fordel for pladserne bag scenen.
Ved et efterfølgende krisemøde med Kaufmann forsøgte koncertarrangør Burkhard Glashoff og Elbfilharmoniens direktør Christoph Lieben-Seutter at glatte ud efter den nedslående oplevelse. Efter mødet gav Glashoff denne forklaring på, hvorfor aftenen ikke blev en god oplevelse for publikum på pladserne bag scenen:
»Det skyldtes til dels en ikke-ideel balance mellem orkesteret og solisten. Måske viser aftenen også, at et så følsomt og usædvanligt orkesterværk som ‘Lied von der Erde’ ikke er særlig velegnet til Elbfilharmonien«.
Foto: Julian Hargreaves / Sony Classical
FLERE NYHEDER