Pladenyt
Med vanviddet hængende i luften
31. maj 2017
31. maj 2017
Han vendte ryggen til publikum under deres bragende bifald, den største succes han nogensinde skulle få af publikum såvel som af kritikere. Men ‘Gurre-Lieder’ blev lidt af et smertensbarn for Arnold Schönberg omkring premieren i 1913. Arbejdet med den gigantiske kantate påbegyndte han tretten år tidligere som bidrag til en konkurrence, men nåede ikke deadline og lagde det ufærdige partitur på hylden. Da han omsider færdiggjorte det, havde stilen i hans øvrige værker ændret sig til abstrakt atonalitet, som folk rynkede på næsen af – derfor hans ambivalens med sin kantates succes.
Den Nederlandske Nationalopera fik idéen at iscenesætte det ellers koncertante værk i 2014, og resultatet kan man nu se på dvd. ‘Gurre-Lieder’ er skrevet for fem sangsolister, en fortæller, kor og et meget udvidet orkester og er et trekantsdrama mellem kong Valdemar, hans elskerinde Tove og den jaloux dronning Hedvig. New York Times kaldte liveopførelsen (instrueret af Pierre Audi) for »en åbenbaring « og mente, at det gjorde værket klarere og mere fokuseret at opføre det scenisk. Audi udvider birollernes betydning, selvom de ifølge I.P. Jacobsens tekst først optræder til sidst. Handlingen er henlagt til en hjemsøgt industriby i forfald med døde soldaters genfærd, der trækker af sted med hesteådsler og en uhyggelig nar med en hvid ballon. »Et skræmmende hudløst portræt af en æra på kanten af udryddelse med vanviddet hængende i luften«, skrev Financial Times.
Schönberg: Gurre-Lieder | Opus Arte OA1227D
FLERE PLADENYHEDER