Anmeldelse | Anmeldelse

Mozart: Requiem

Mozart: Requiem
Carolyn Sampson (sopran), Marianne B. Kielland (mezzosopran), Makoto Sakurada (tenor), Christian Immler (baryton), Bach Collegium Japan, dir. Masaaki Suzuki.
BIS 2091

★★★★★

En let død

Efter den vildt imponerende serie med alle Bachs 200 kantater (der tog 18 år at indspille) er barokorkestret Bach Collegium Japan et virkelig velfunderet ensemble. Sikkerhed, klarhed og smagfuldhed er hele tiden i centrum, også på denne indspilning af Mozarts Requiem. Den er stensikker, men diskret, med bløde, dæmpede lyde fra strygernes tarmstrenge. Koret er på 20-25 sangere, stort nok til at fylde godt i forhold til det beskedne orkester.
Alt i alt et klangligt let og afbalanceret Requiem uden den dødsskræk, andre dirigenter finder i musikken. Til gengæld er der et flot ekstranummer, nemlig hele kirkeværket ‘Vesperae solennes de confessoreʼ med en af Mozarts smukkeste melodier, ‘Laudate Dominoʼ. Den engelske sopran Carolyn Sampson synger solopartiet med en glamourøs blanding af klarhed og fylde.
Jens Cornelius

LÆS HELE ANMELDELSEN I KLASSISK NR. 36

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE ANMELDELSER