Artikel
Jeg kan godt lide at vise folk hen til dørhåndtaget | Interview Martin Stauning
26. februar 2021
26. februar 2021
Martin Stauning er aktuel med en ny harpekoncert til DR Symfoniorkestret. Komponisten fortæller om sin inddragende arbejdsproces, da KLASSISK møder ham til en samtale om minder, bevidsthed og åbne vandhaner.
Af Jeppe Rönnow, foto Toke Bjørneboe
Det er en stor fornøjelse bare at træde ind i Martin Staunings stue, i lejligheden på Vesterbro.
Også hans fire vægge er godt selskab – her hænger kunsten nemlig tæt, og meget forskelligartet. Store, flotte guldalderagtige landskabs- og dyremalerier side om side med moderne, nonfigurativ kunst. Maleriet med smukke, genkendelige Silkeborgsøer og Himmelbjerget hænger ved siden af et meget abstrakt billede med firkanter og cirkler. På den anden væg en flot, dansk malkeko ved siden af en lidt diffus Robert Jacobsen-tegning. Til sammen skaber det en åben, fordomsfri stemning, der er kendetegnende for både Martin Stauning som person og for hans musik.
De små hår rejser sig
Jeg er inviteret indenfor i anledning af den 38-årige komponists kommende harpekoncert, som DR Symfoniorkestret uropfører – hvis alt går vel – i begyndelsen af februar i Koncerthuset. Orkestrets egen harpenist Zachary Hatcher har fået solistopgaven, og han er gået til arbejdet med stor ildhu og entusiasme, fortæller komponisten lige så begejstret.
»Han er dygtig, ja rent faktisk irriterende dygtig. Og så insisterer han på at spille den udenad, så jeg har løbende sendt ham udkast og færdig materiale det sidste halve år. Der lader ikke til at være de store tekniske begrænsninger, for hans tilgang har fra start været: “Skriv, hvad du synes – og så løser vi det!”«.
Køb et årsabonnement og få ubegrænset adgang til alle nyheder, artikler, anmeldelser m.m. på klassisk.org
Bestil abonnementFLERE ARTIKLER