Artikel
»Jeg kører ikke glat gennem nogen af systemerne« | Interview Josefine Opsahl
30. maj 2022
30. maj 2022
Flere og flere musikere og komponister lever en tilværelse som selvstændige kunstnere. En af dem er Josefine Opsahl, der har fundet sin egen plads mellem musiklivets institutioner. Nu er hun aktuel med en kammeropera om Margrethe 1. og hendes drøm om et forenet Norden.
Af Sune Anderberg | Foto Rasmus Sigvaldi
Det var en anden tid. Middelalderen, simpelthen. En tid, hvor magten blev spillet med åben hånd. Store landområder blev handlet som pantebreve, konger drog i krig. Når de vendte hjem – hvis de vendte hjem – giftede de deres døtre væk i nye alliancers navn.
Sådan en datter var Margrete den Første. I 1359 blev hun, seks år gammel, forlovet med den norske konge. Som tiårig var hun dronning af Norge, viet i København. Det blev betragtet som en stor sejr for hendes far, Valdemar Atterdag, som havde kæmpet for at samle det danske rige.
Lang historie kort: Margrete ender som overhoved for begge lande og med tiden også for Sverige. Kalmarunionen er født, og den enevældige herskers plads i historiebøgerne sikret. Det er historie, men det er også en god historie.
Det ved man godt i Esbjerg, hvor uropførelsen af Josefine Opsahls kammeropera ‘Drømmedøden’ finder sted 8. maj på bestilling af Den Ny Opera og NordicOpera.
Køb et årsabonnement og få ubegrænset adgang til alle nyheder, artikler, anmeldelser m.m. på klassisk.org
Bestil abonnementFLERE ARTIKLER