Artikel

»KYS MIG I DEN NAT AF ILD OG BLOD … «

»Tidligere på året fulgtes jeg med instruktør og scenograf til et møde i Odense. Instruktøren Martin Schmidt kommer fra filmbranchen og har bl.a. lavet horrorfilm. Hele vejen til Odense talte de om, hvordan de skulle forløse mordscenen – de talte simpelthen om blod i plastikposer på hele turen!«.

Forfatteren Anne-Marie Vedsø Olesen har med ’Orkestergraven’ skrevet sin første operalibretto og er spændt på premieren.
»Med en roman ved jeg fuldkommen, hvad der er godt og skidt. Med operaen er det anderledes. Jeg har hele tiden haft en god fornemmelse, men jeg har ikke følt mig sikker på samme måde som med romanerne«, fortæller Anne-Marie Vedsø Olesen.

»Jeg er selv et meget lyst og positivt menneske og ville aldrig kunne have skrevet den historie. Det gjorde mig ilde til mode at læse den«. Komponist Bo Gunge

Hun påbegyndte arbejdet med ’Orkestergraven’ tilbage i 2009 og venter nu på kulminationen af det lange forløb: premieren på Den Fynske Opera den 16. marts, hvor hun for første gang skal opleve al komponisten Bo Gunges musik.

ET MORDDRAMA SKABT TIL OPERA
Udgangspunktet for den ny opera er en destruktiv kærlighedshistorie om en maestro og en stjernesopran, der ender i et grufuldt mord, hvor sopranen får skåret tungen ud og kvæles i sit eget blod. En historie, der med sit indhold af følelser og drama var som skabt til opera, mener forfatteren.

OPLEV ’ORKESTERGRAVEN’
■ Premiere 16. marts på Den Fynske Opera og spiller yderligere syv dage i samme måned.
■ Hovedrollerne bliver sunget af Maria Kontra, Jens Søndergård og Winnie Merete Barrett.
■ Læs mere på www.denfynskeopera.dk

Trods udfordringerne undervejs føler Anne-Marie Vedsø Olesen også, at hun selv er som skabt til at skrive opera. I studietiden arbejdede hun som kontrollør på Det Kongelige Teater, og her i februar udkommer hendes seneste bog ’Glasborgen’, der udspiller sig på Operaen i København. Anne-Marie Vedsø Olesen har været optaget af opera, siden hun var helt ung, og omtrent lige så længe har hun drømt om at skrive en selv.
»Nogle af mine tidligere romaner er opbygget som operaer med tekstafsnit, der fungerer som arier og recitativer, så det har været et naturligt skridt for mig at skrive en opera nu« […].

Læs hele artiklen i KLASSISK nr. 24

TEKST: MALENE WICHMANN

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE ARTIKLER