Nyhed

Amerikansk operakompagni skruer på priserne

Amerikansk operakompagni skruer på priserne | Magasinet KLASSISK

Et nyt publikumseksperiment i et amerikansk operahus viser, at billetprisen er afgørende for at få fyldt sæderne, ifølge Opera Philadelphias nye generaldirektør, kontratenoren Anthony Roth Costanzo. Én af de første ting, han har gjort som ny chef, var at skrue på billetpriserne. Og det har været en succes, udtaler han til avisen Philadelphia Inquirer.

På blot to dage solgte kompagniet otte ud af ti billetter til sæsonens tre programlagte operaer, og halvdelen af de tilgængelige billetter til samtlige arrangementer (recitals, symfonikoncerter, kunstner talks m.m.) er væk med en måned tilbage til sæsonstart.

Opskriften er en betal-hvad-du-vil model med en laveste pris, der svarer til halvdelen af en biografbillet. Og det er ikke kun til pladser med dårligt udsyn, men alle sæder til alle forestillinger. Gæsterne kan selvfølgelig også vælge at betale fuld pris.

Formålet med den nye prismodel er at lokke nye kunder i operabutikken, fortæller Costanzo til avisen. Både nye målgrupper og de gæster der er udfordret af en for høj pris.

»Bare at se tallene var meget, meget rørende for mig, fordi jeg i hele min karriere inden for opera har troet på, at kunstformen er noget, der er for alle, og at det er strukturerne omkring den, der er barrieren«, siger han.

Generaldirektøren fortæller, at to tredjedele af billetkøberne aldrig tidligere har besøgt operahuset. Han fortsætter:

»Jeg tror, at vi ud fra de foreliggende data med sikkerhed kan sige, at der er en prisbarriere, der er afgørende for, hvem der går i operaen, og hvem der ikke gør. Hvis vi i løbet af to dage kan sælge næsten 6.000 billetter, fortæller det mig, at folk gerne vil i operaen, og at prisen faktisk har været en forhindring«.

Som følge af de nedsatte priser får Opera Philadelphia også en lavere omsætning, der skal kompenseres af private donationer. Costanzo, som tiltrådte 1. juni, har allerede bevist sit værd som en habil fundraiser med et foreløbigt resultat på filantropi-kontoen på næsten halvtreds millioner kroner. De er blevet brugt til at dække underskuddet fra seneste sæson og til at investere i den nye.

Med ansættelsen af Anthony Roth Costanzo som generaldirektør og bestyrelsesleder har Opera Philadelphias foretaget et usædvanligt træk ved at hyre en udøvende kunstner uden lang og solid erfaring som administrativ leder.

Costanzo afløste David B. Devan, der har været øverste chef ved Philadelphia operaen siden 2011. Under Devan opnået kompagniet et ry som et af de mest innovative og kunstnerisk modige i USA, blandt andet ved at tage chancen og satse på Missy Mazzoli og Royce Vavreks meget roste operaudgave af Lars von Tries film, ‘Breaking the Waves’.

Foto: PR

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER