Nyhed

Dansk tendens bekræftes af internationale tal

I marts skrev vi om en ny, nedslående dansk repertoire-statistik, der viser, at af al musik spillet i de hjemlige koncertsale de sidste tre sæsoner er over 95 procent skrevet af mandlige komponister. Nu dokumenterer en ny undersøgelse, at billedet er det samme globalt. Af 1.445 klassiske koncerter hos de store internationale orkestre i den kommende sæson byder kun 76 af dem på musik skrevet af kvinder. Den rate svarer omtrent til tallene fra den danske opgørelse.

Den engelske komponist, Emily Hall, kalder i en udtalelse til The Guardian tendensen »utilgivelig« og langer ud efter de ansvarlige programlæggere:
»Alle organisationer har et ansvar for at programsætte mindst ét værk af en kvindelig komponist. Jeg synes bare, at det bør være normen nu. Jeg bliver altid chokeret, når jeg går til koncert, og de ikke gør det. Det virker som en enkelt ting at gøre. Jeg bliver altid forbløffet over en forglemmelse af den størrelse«, siger hun.

Tallene stammer fra projektet ‘Donne – Women in Music’ fra det klassiske musiklabel Drama Musica, der har gennemgået programmerne fra sæsonen 2018/19 for de 15 største orkestre i verden, deriblandt Berliner Filharmonikerne, London Philharmonic Orchestra, London Symphony Orchestra, New York Philharmonic, Chicago Symphony Orchestra og Los Angeles Philharmonic. En sammentælling afslører, at antallet af værker ved de opgjorte koncerter udgør 3.524, og at 3.442 af dem er skrevet mandlige komponister og 82 af kvindelige ditto, altså kun 2,3 procent.

Lederen af projektet, sopranen Gabriella Di Laccio, er mildest talt forbløffet over statistikken:
»Jeg kan ikke helt forstå det, vi har jo ikke nogle undskyldninger mere. Forestillingen om at der ikke er nok kvindelige komponister – eller at deres musik ikke er god nok – hører fortiden til«.

Illustration: Drama Musica

Læs også: Hvor er de kvindelige komponister?

Bestil abonnement på magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER