Nyhed

Danske sangere øverst på plakaten i Zürich

Danske sangere øverst på plakaten i Zürich | Magasinet KLASSISK

Anmeldere i tysktalende medier drysser superlativer ud over de to danske sangere Bo Skovhus og Susanne Elmark for deres præstationer i Opernhaus Zürichs nye opsætning af Alfred Schnittkes vanvidsopera, ‘Leben mit einem Idioten’.

I begyndelsen af november blændede operahuset op for den fremtrædende russiske instruktør Kirill Serebrennikovs iscenesættelse af Schnittkes to-akter med Skovhus og Elmark øverst på plakaten. De to danske operanavne, begge med internationale karrierer, indtager hovedrollerne i det, som østrigske Online Merker kalder »en imponerende besætning«.

Schnittkes opera har libretto baseret på forfatteren Viktor Jerofejevs kulsorte historie, ‘Livet med en idiot’, om forfatteren ‘Jeg’, der idømmes til at huse en idiot fra en galeanstalt som straf for sin manglende medmenneskelighed. Forfatteren er i første omgang selvtilfreds over at få ansvaret for »det hellige fjols«, men da den umælende idiot en dag skider på gulvet uden varsel, indledes en spiral af vold, sex og anarki, lyder det i forestillingens program.

Danske sangere øverst på plakaten i Zürich | Magasinet KLASSISK

Bo Skovhus portrætterer forfatteren og Susanne Elmark hans hustru. Den danske sopran har tidligere sunget partiet ved den nordiske premiere på ‘Leben mit einem Idioten’ i Malmø i 2004.

Flere anmeldere priser sig lykkelige over, at den danske baryton endelig debuterer på scenen i Zürichs operahus. De er enige om, at hans tour de force som ‘Jeg’ lykkes til topkarakter i en kombination af hans stærke vokal og evne til at forløse rollen dramatisk.

Kaspar Sannemann skriver i Oper Aktuell:

»Skovhus kaster sig med umådelig skuespilkunst ind i denne krævende rolle, der konstant er til stede på scenen i hundrede minutter, udfører den med enestående diktion og behersker de vokale klipper med enestående selvtillid. Sikke en strålende præstation!«.

Tages-Anzeigers anmelder, Egbert Tholl, skriver:

»Bo Skovhus, der synger og spiller selvets opløsning med storslået raseri, proklamerer, ånder i falset, brøler, og er lige så brutal, som han er hjælpeløs over for sit spejlbillede. Han kan ikke længere finde sig selv«.

Tholl roser samtidig Elmarks frygtløse fortolkning af forfatterens hustru, ‘Kvinde’, som et offer med egen vilje i hendes »udskæring af operaens musik i ekstreme sopran højder«.

I Oper Aktuell skriver anmelderen:

»Susanne Elmark synger virtuost som ‘Kvinde’: De skarpe, skarpe toner i det højeste register og overdrevne intervalspring, ofte på grænsen til hysteri, intonerer hun med forbløffende naturlighed. Men hendes stemme lyder aldrig ubehageligt skinger; der er altid en vis rundhed«.

Flere anmeldere ser paralleller mellem Skovhus’ løft af det svært tilgængelige parti som ‘Jeg’ og hans tidligere roste titelrolle i Alban Bergs ‘Wozzeck’. En udfordring sangeren selv kommer ind på i et interview i magasinet VAN inden premieren:

»Jeg har utroligt svært ved at finde min vej ind i det her, fordi der ikke er noget plot, kun fragmenter. Vi er nødt til at se, om vi kan forbinde det hele på en eller anden måde. Desuden vidste Alfred Schnittke ikke meget om stemmer. Han sagde selv: “Jeg skrev en opera, men jeg aner ikke noget om det”. Det kan man virkelig mærke. Hvis du lytter til indspilningen af premieren i 1992 og ser på noderne, så er intet rigtigt, og meget er ændret. Jeg er nok den første person, der prøver at synge den, som den er skrevet«.

‘Leben mit einem Idioten’ spiller sidste gang i Opernhaus Zürich 1. december.

Foto: Frol Podlesnyi / Opernhaus Zürich

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER