Nyhed
Dausgaards debut med New York Phil: »Rent mesterlig«
20. februar 2019
20. februar 2019
Dirigenten som sidste mandag måtte undvære en Grammy i Los Angeles vandt til gengæld senere samme uge stort på sit kunstneriske renommé på østkysten, da han debuterede på podiet foran New York Filharmonikerne i deres koncertsal, David Geffen Hall.
Tre aftener i streg førte den danske dirigent ét af verdens største orkestre igennem et ambitiøst program: Carl Nielsens ‘Helios-ouverture’ fra 1902, Schumanns 2. symfoni, som Gramophone tidligere har betegnet som »smertelig smuk« i Dausgaards fortolkning og endelig Beethovens 3. klaverkoncert med solist Stephen Hough.
Og musikanmelderne i New York elsker ham for det og mener, at den danske dirigent bringer det allerbedste frem i orkestret. I New York Times skriver anmelder, Anthony Tommasini:
»Dausgaard har en forkærlighed for at udfordre musikerne, dels med hans dristige fortolkninger, men også med hans markante stil. Med den ranglede skikkelse og de fejende arme synes Mr. Dausgaard ofte at svæve over musikerne«.
Det er fortolkningen af Carl Nielsen og især Schumann, der har imponeret over en bred kam. Ifølge Lewis M. Smoley fra Classical Source løftede Dausgaard med sikker hånd komponistens musik hjemmefra og leverede en »kraftfuld præstation, hvor de spændstige messingblæsere og fuldtonede strygere strålede. Han formede det lyriske materiale på udsøgt vis, mens han på samme tid holdt et fast tempo med en indre spænding«.
Men Schumanns 2. var for de fleste af anmelderne aftenens ubetingede højdepunkt. »Rent mesterlig« kalder Classical Sources anmelder dirigentens indsats:
»Hans indædte fremførelse skabte en levende tegnet og imponerende detaljeret læsning af den slags, man sjældent hører i dag, med et orkester, der fulgte alle anvisninger tæt og uden den mindste tøven«, skriver han.
Brian Taylor fra musikbloggen Cadenza tabte også kæben over Dausgaards fornemmelse for Schumanns komplekse symfoni:
»Det er så vanskeligt et materiale. Med den 2. symfoni finder Schumann inspiration i sine barokke forfædres kontrapunktiske og klassiske, cirkulære form. Dausgaard forstår dette og formår med en overlegen bedrift at tydeliggøre substansen og destillere hver frase ned til dens essens«.
Den eneste alvorlige anmelderanke finder man hos New York Times’ anmelder, som ærgrer sig over, at Dausgaard skulle nå at blive 55 år før debuten med filharmonikerne, og at han – foreløbig – ikke er at finde i næste sæsons program. Ellers er han enig med resten af anmelderkorpset i bedømmelsen af dirigentens præsentation af »en ekstraordinært nødvendig og indsigtsfuld version« af Schumanns symfoni og ønsker ham tilbage som fast podiegæst hos New York’erne.
Foto: Thomas Grøndahl
FLERE NYHEDER