Nyhed

Design til Rattles nye verdensklasse koncerthus afsløret

Inde-ude-inde. Nogenlunde sådan lød prognosen for gennemførelsen af planen om at skabe en ny stor prestige-koncertsal, da Simon Rattle var på vej tilbage til England som ny chefdirigent for London Symphony Orchestra i 2017. Det stort anlagte projekt kuldsejlede i 2016, efter den engelske regering trak en lovet finansiering, men fik nyt liv igen, da bystyret i London gik ind med 21 millioner kroner til byggeprojektering og udvikling af en forretningsplan. Velviljen rakte endda til, at bystyret også stillede med en byggegrund klos op ad orkestrets nuværende koncerthus, The Barbican.

Med den nye økonomiske grund under fødderne har London Symphony Orchestra, The Barbican og Guildhall School of Music & Drama nu offentliggjort tegninger og forretningsplanen for det nye koncerthus, Centre for Music i London. Huset, der er tegnet af arkitekterne Diller Scofidio + Renfro, skal være mødested for både optræden og uddannelse på tværs af de musikalske genrer. Herudover skal komplekset rumme kontorområder til erhverv, der skal være med til at betale omkostningerne til opførelse og drift, så man ikke bliver afhængig af løbende offentlig støtte. Udgiften til byggeprojektet anslås til ca. 2,5 milliard kroner.

De mange penge skal finansieres af private donationer, og gruppen bag projektet imødegår dermed kritiske røster, der mener, at det lige nu ikke er et velvalgt tidspunkt at opføre et nyt kulturbyggeri til flere milliarder. Til det svarer projektets kransekagefigur, Simon Rattle, spidst:
»Lige nu er aldrig et godt tidspunkt at gøre noget som helst nyt. Det her er jo ikke noget vi gør for offentlige midler, men noget vi betaler selv i forsøget på at gøre en forskel«.

Direktøren for The Barbican, Nicholas Kenyon, henviser til, hvordan de langt dyrere europæiske koncerthuse, der senest er opført i Paris og Hamborg, har skabt en øget efterspørgsel på musikoplevelser.
»Elbfilharmonien er blevet et vartegn for Hamborg på samme måde, som Disney Hall blev for Los Angeles. Tænk på hvor meget Tate Modern i begyndelsen af årtusindet kom til at betyde for nutidens billedkunst. Vi kan gøre det samme for musikken i det 21. Århundrede«, siger han til The Guardian.

Bystyret har nu fundet 21 millioner kr. yderligere til den videre udvikling af projektet, der skønnes at tage et år. Hovedopgaven ligger i at få finansieringen endeligt på plads.

Foto: Diller Scofidio + Renfro

Læs også: Simon Rattle får måske alligevel sin nye koncertsal i London

FLERE NYHEDER