Nyhed
Domingo får ørerne i #MeToo-maskinen
19. august 2019
19. august 2019
Sidste tirsdag brød #MeToo-helvedet løs om ørerne på Plácido Domingo, da nyhedsbureauet AP bragte en kompromitterende artikel, som i lynfart skabte overskrifter i alverdens medier. Den mest feterede af alle nulevende operastjerner har en mørk side, hvis man skal tro de primært anonyme anklager fra en række kvinder i den omfattende artikel. Domingo beskyldes for at have misbrugt sin anseelse og magtposition til at presse yngre sangerinder til sex ved at udsætte dem for pres i form af løfter om lysende karrierer og trusler om sanktioner, hvis de ikke makkede ret.
De otte operasangerinder og en danser er over en periode på tre årtier med start sidst i 1980’erne angiveligt blevet udsat for sexchikane af Domingo i de amerikanske operakompagnier, hvor han har haft ledende poster. Ifølge kvinderne er Domingos opførsel en »velkendt hemmelighed i branchen«, som hidtil ikke har haft nogle konsekvenser. Foruden anklagerne fra de ni kvinder har AP fået udsagn fra seks andre sangerinder, der også kunne berette om ubehagelige tilnærmelser fra Domingo. Nyhedsbureauet hævder at have fået bekræftet beskyldningerne af mere end 30 andre ansatte fra kompagnierne, hvor sexchikanen skulle have fundet sted.
Domingo vil ikke kommentere detaljerne i AP’s artikel men siger til nyhedsbureauet, at han finder anklagerne »yderst bekymrende og, som de foreligger, unøjagtige«.
»Det smerter mig dog at høre, at jeg måske har gjort nogle kede af det eller fået dem til at føle sig utilpas – uanset hvor længe siden og på trods af mine bedste intentioner. Jeg var overbevist om, at alle mine handlinger og relationer altid blev hilst velkomne og foregik med samtykke. Mennesker, der kender mig eller som har arbejdet sammen med mig, ved, at jeg ikke er én, der bevidst vil skade, fornærme eller genere andre. Imidlertid erkender jeg, at de regler og normer, som vi bliver – og bør – måles mod i dag, er meget anderledes end tidligere. Jeg er velsignet og privilegeret over at have haft en mere end 50-årig karriere inden for opera og vil gebærde mig efter de ypperste idealer«, siger han.
Los Angeles Opera, som Domingo har været med til at stifte og fungeret som generaldirektør for siden 2003, er et af de steder, hvor chikanen er foregået. Kompagniet gik hurtigt ud med en erklæring om, at man nu indleder en intern, uvildig undersøgelse af anklagerne men vil ikke løfte sløret for hvordan, hvornår eller hvor længe, den skal løbe. Også den amerikanske pladebranches organisation IFPI USA, hvor han er æresformand for bestyrelsen, vil kigge nærmere på de mange beskyldninger, meddeler man. Begge steder har man valgt Domingo som topchef og galionsfigur. Et valg der nu kan komme til at koste dem dyrt på PR-kontoen.
Historien om anklagerne mod Domingo deler musikverdenen. I USA vendte flere store musikhuse ham omgående ryggen. Samme dag, hvor nyheden breakede, skrottede Philadelphia Orchestra Domingo som stjernen i sæsonens åbningsgalla i september. Kun få timer efter aflyste San Francisco Opera en solokoncert med Domingo 6. oktober. Hos The Met i New York, hvor han om en måned står øverst på plakaten med Anna Netrebko i Verdis ‘Macbeth’, er man mere tøvende og afventer resultaterne af undersøgelsen i Los Angeles.
Her i Europa ser man tiden an og holder i første omgang fast i aftalerne med Domingo. Ved de igangværende operafestspil i Salzburg bliver der ikke ændret på planerne i Domingos optræden i opsætningen af ‘Luisa Miller’ i næste uge. Forkvinde for festspillene, Helga Rabl-Stadler, understreger, at han er uskyldig indtil andet er bevist:
»Jeg finder det faktuelt urigtigt og moralsk uansvarligt at træffe irreversible domme på dette tidspunkt«, siger hun i en pressemeddelelse. La Scala Operaen, Zürich Operaen og Royal Opera House i London bekræfter også, at Domingo fortsat skal optræde som aftalt.
Blandt sangerkollegerne har anklagerne mod Plácido Domingo også delt vandene. Få kritiske røster opfordrer til, at beskyldningerne fra de mange sangerinder bliver taget yderst alvorligt, mens mange fremtrædende navne er ilet til med støtteerklæringer om hans venlighed og professionalisme. På Instagram skriver Netrebko om, hvor meget hun glæder sig til at dele scenen på The Met med »den fantastiske Plácido Domingo«. En anden af operascenens stjernesopraner, Sonya Yoncheva, skriver følgende om ham på Twitter:
»En rigtig gentleman, filantrop og kunstner, et charmerende og fredeligt menneske, som helliger sig den nye generation af sangere på den mest ydmyge og respektfulde måde. Jeg har kendt Plácido i næsten 10 år, og det var, og er altid en stor fornøjelse at arbejde sammen med ham. I dag er det sjældent at finde en person, der respekterer arbejde, kolleger, teaterensembler og fans mere end han«.
Foto: Marco Borrelli / Salzburger Festspiele
FLERE NYHEDER