Nyhed
Gammelt princip er hemmeligheden bag Elbfilharmoniens akustik
24. januar 2017
24. januar 2017
De første anmeldelser af akustikken i Hamborgs nye Elbfilharmoni er med få undtagelser enige om, at lyden er uovertruffen. Årsagen er de 10.000 lydpaneler, der beklæder vægge og loft i den store sal og får den til at fremstå organisk som et bølgende koralrev i elfenben. Panelerne samler i alt 1 million celler, der alle ser ud som om, de er blevet skrabet over med en muslingeskal.
»Hvert panel har sin egen funktion. Når lyden rammer panelets ujævne overflade bliver den enten absorberet eller stødt væk igen. Der er ikke to paneler der absorberer eller støder væk på samme måde, men tilsammen skaber de en balanceret efterklang i hele salen«, siger Benjamin Koren fra lydstudiet One to One, som sammen med arkitekterne Herzog and De Meuron har designet og udviklet gipspanelerne, til magasinet Wired.
Princippet bag designet har været kendt i århundreder og anvendt i andre koncerthuse, blandt andet i Musikverein i Wien, der anses for at være en af verdens bedst koncertsale. Her er det salens rigt ornamenterede udsmykning, der skaber den samme effekt. I Elbfilharmonien er teknikken anvendt med et helt nyt æstetisk udtryk.
Arkitekternes og lydingeniørernes arbejde med at få form og funktion til at gå hånd i hånd er lykkedes ved hjælp af en algoritme, som er skabt til projektet. På baggrund af et nøjagtigt kort over rummets akustik, lavet af den japanske akustiker Yasuhisa Toyota, har Benjamin Koren skabt en algoritme, der gjorde det muligt at udvikle og producere de mange individuelt tilpassede paneler.
»Med algoritmen på plads trykkede jeg bare på “start”, og så skabte den en million celler, alle sammen forskellige og baserede på algoritmens parametre. Jeg havde 100 procent kontrol over opsætningen, og så slap jeg ellers rattet«, fortæller Benjamin Koren.
Foto: Maxim Schulz
FLERE NYHEDER