Nyhed

Holtens ‘Carmen’ får en blandet modtagelse af anmelderne

Kasper Holtens opsætning af ‘Carmen’ ved sommerens festspil i Bregenz får en blandet modtagelse af anmelderne. Blandt de positive anmeldelser finder man bl.a. engelske The Daily Telegraph, hvor anmelder Mark Ronan kalder forestillingen et »knockout«, og han er især begejstret over scenografi og koreografi, mens Thomas Michelsen i Politiken drysser fem stjerner ud over Holtens opsætning og roser ham for at have haft hovedrollerne en tur på psykoanalyse-bænken.

Tonen i de tysksprogede anmeldelser er derimod anderledes kras. Holten og dramaturgen, Olaf A. Schmitt, har valgt at udelade længere dialog-dele i handlingen, og det passer ikke Die Presses anmelder, Walter Weidringer, som finder den forkortede udgave forstyrrende. Hos BR Klassik skriver Peter Jungblut, at opsætningen ikke har meget med opera at gøre men mere ligner en cirkusforestilling med indlagt tyrefægtning, fyrværkeri, og akrobatik. I Die Welt anklager anmelder Manuel Brug Holten for at have valgt en for glatpoleret stil med ordene »onduleret og dansk blond« og synes, at forestillingen står frem som et stykke »al fresco opera-entertainment«. Med en hentydning til slutscenen, hvor Carmen med et plottvist bliver druknet i søvandet i stedet for knivstukket af Don José, kalder han operaen for en maveplasker i dobbelt forstand.

Hos publikum er Holtens ‘Carmen’ dog et entydigt hit. I hvert fald hvis man spørger de 7.000 publikummer, som hver aften indtager tribunerne foran festivalens flydende scene ved Bodensøen. To uger inde i spilleperioden gør arrangørerne status og meddeler til tyske Musik Heute, at halvvejs gennem de i alt 28 forestillinger har foreløbigt 100.000 gæster set Bizets opera. De melder samtidig om røde lygter til samtlige af de sidste opførelser, og det giver et samlet tilskuertal på 200.000.

Foto: Karl Forster / Bregenzer Festspiele

Læs også: Wagners samlede “Ring” skal opføres på Fyn

Tilmeld gratis nyhedsbrev | Magasinet KLASSISK

FLERE NYHEDER