Mere kritik af akustikken i Elbfilharmonien

Den startede for alvor i januar, kritikken af akustikken i Hamborgs berømmede nye Elbfilharmoni. Efter en skandalekoncert, hvor Jonas Kaufmann oplevede, at publikum udvandrede på grund af elendig lyd, meddelte han, at han fremover ville fortrække at optræde i Hamborgs gamle koncerthus, Laeizhalle, og at det var yderst tvivlsomt, om han nogensinde vil sætte sine ben i Elbfilharmonien igen.

Nu erklærer dirigenten Riccardo Muti, at han heller ikke ønsker at spille i filharmoniens store sal længere. Dermed slutter han sig til koret af notabiliteter, der fordømmer den lyse og gennemsigtige akustik i den milliard-dyre filharmoni. Muti har nu – efter eget udsagn – fået strøget koncertsalen fra listen over spillesteder på kommende turnéer med både Wiener Filharmonikerne og Chicago Symphony.

»Jeg har ikke tænkt mig at sætte mine ben her igen. Jeg ønsker ikke at spilde min tid«, siger Muti i , i et interview i Die Welt, han gav for nylig i Tokyo til avisens journalist, Manuel Brug, der selv er kendt som en kras kritiker af lyden i koncertsalen.

Chicago Symphony med chefdirigent Muti gæstede som det første store, internationale orkester Elbfilharmonien kort efter indvielsen i januar for to år siden, og dirigenten skrev dengang en begejstret hilsen i gæstebogen. Til Hamburger Abendblatt sagde han efter flere anmelderroste koncerter, at han og orkestret følte sig godt tilpas i den nye koncertsal, som han kaldte for »meget ærlig«.

I dag hævder han dog, at han allerede i 2017 kaldte akustikken for »middelmådig«. Noget designeren bag lyden i filharmonien, den berømte akustiker Yasuhisa Toyota, rejser tvivl om, fordi han lige efter koncerterne mødtes med Muti, som kun udtrykte glæde og ingen kritik, ifølge nyhedsmagasinet FOCUS.

Elbfilharmoniens pressechef, Tom R. Schulz, tager Mutis udtalelser til Manuel Brug helt roligt. I en kommentar til Die Welt siger han:
»Hvis to store egoer tørner sammen over en flaske sake i Tokyo, og det lyder hult, så er dét i hvert fald ikke noget, man kan bebrejde Elbfilharmonien«.